The Cloud

Västtrafik låter resenärer surfa utan kostnad på den gröna kollektivtrafiksvågen i samarbete med The Cloud

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2015 09:30 CET

Göteborg 3 mars 2015 – Västtrafik ökar servicen till sina resenärer genom att lansera högkvalitativ fri trådlös Internetaccess tillsammans med The Cloud, för att fler i Västra Götalandsregionen skall låta bilen stå och välja kollektivtrafiken för att på så sätt spara både pengar och miljö. I en första fas lanseras tjänsten på 17 av Västtrafiks stationer och resecentrum över hela Västra Götalandsregionen. Lanseringen av tjänsterna kommer att ske mitten av mars 2015.

Västtrafik har de senaste åren gjort en rad satsningar för att öka resenärernas nöjdhet och göra kollektivtrafiken i Västra Götaland till ett ännu mer attraktivt transportalternativ för invånarna. Efter en undersökning bland resenärerna i samband med en provinstallation på några resecentrum i Göteborg med omnejd, visade sig efterfrågan vara mycket stor på en fri trådlös Internetaccess. Västtrafik går nu därför vidare och rullar ut tjänster på 17 resecentrum i Västra Götalandsregionen.

“Reseupplevelsen påbörjas redan innan resenären stiger på en buss, en spårvagn, ett pendeltåg eller något annat kollektivt transportmedel. Därför är det viktigt för oss att erbjuda de tjänster och den service som efterfrågas av våra resenärer i alla delar av reseupplevelsen.”, säger Stefan Ekman, Chef Infrastruktur på Västtrafik. Han fortsätter: “I The Cloud har vi funnit en stark partner med lång erfarenhet från transportsektorn, och som kan stödja oss när vi fortsätter att utveckla framtidens tjänster till våra resenärer.”

The Cloud är marknadsledande i Sverige på att förse resenärer med säker och enkel uppkoppling till Internet på tågstationer, flygplatser och hamnar, m.m. med kundpartners som bland annat Jernhusen, Swedavia och Stena Line.

Roald Sandén, Nordenchef på The Cloud: ”Vi är stolta att återigen få bekräftat att vår långa erfarenhet från transportsektorn har gjort att vi skapat det mest konkurrenskraftiga och framtidssäkra erbjudandet på marknaden.” Han fortsätter: ”Västtrafik ställer höga krav på sina partners och har också mycket spännande ambitioner beträffande utvecklingen av digitala tjänster till sina resenärer. Vi på The Cloud ser fram emot att vara med och stödja utvecklingen av dessa tjänster till resenärernas nytta, tillsammans med Västtrafik.”

En kampanj för lanseringen av den fria trådlösa tjänsten på de 17 resecentren är planerad till att starta i mitten av mars 2015.

Kontakt

Roald Sandén, Nordenchef, The Cloud, +46 (0)705 818609, roald.sanden@thecloud.eu

Stefan Ekman, Chef Infrastruktur, Västtrafik, +46 (0)706 42 28 98, stefan.ekman@vasttrafik.se

Magnus Ahlström, Marknadschef, The Cloud, +46 (0)709 468000,
magnus.ahlstrom@thecloud.eu

Om The Cloud

The Cloud är Europas ledande oberoende operatör av trådlösa surfzoner och erbjuder bredbandsaccess på över 25 000 platser i Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. The Clouds infrastruktur är operatörsneutral, vilket innebär att olika konkurrerande leverantörer kan samsas i samma nät och erbjuda trådlöst internet till sina kunder. Med The Cloud kan ägare av publika platser (som t.ex. flygplatser, tågstationer och hamnar) maximera flexibiliteten och enkelheten för sina gäster att koppla upp sig på internetgenom att stöda de flesta större tjänsteleverantörerna. The Cloud grundades 2003 och har i dag tjänsteleverantörspartners som Telenor, Nintendo och iPass. The Cloud är en del av BSkyB Group Ltd.

Om Västtrafik

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.