Västtrafik

​Västtrafik satsar på nytt resecentrum i Angered

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 15:07 CET

En av Göteborgs stora knutpunkter ska få ett eget resecentrum. Västtrafiks styrelse beslutade i dag att bygga en ny mötesplats med butik, vänthall och café vid Angered Centrum.

Angered centrum är med sina tre spårvagnslinjer och ett tiotal busslinjer ett viktigt nav i kollektivtrafiken. Varje år görs ungefär 12 miljoner resor till eller från hållplatsen och resandet fortsätter att öka.

Med Angered resecentrum etableras viktiga funktioner som till exempel vänthall, biljettförsäljning och service samt pauslokaler för kollektivtrafikens medarbetare. Byggnaden ritas av Wingårdhs arkitekter och tanken är att den ska integreras med lokala aktörer och aktiviteter.

– Det blir en modern knutpunkt med bättre service till våra kunder, samtidigt som vi skapar en trygg och öppen mötesplats, säger Lars Holmin, styrelseordförande för Västtrafik.

Den totala kostnaden för bygget är ungefär 22 miljoner kronor, varav hälften utgörs av statlig medfinansiering.

Under 2016 genomförs detaljprojektering och upphandling av byggentreprenad. Planerad byggstart är våren 2017 och invigningen av Angered resecentrum beräknas till november 2017.

Bild: Wingårdhs/Västtrafik

För mer information:
Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik 0700-85 25 59
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.