Västtrafik

Västtrafik testar hyrcyklar

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2018 11:52 CEST

Pendlar du in till Borås? Grattis, då kan du hyra någon av Västtrafiks cyklar från Borås resecentrum. Pilotprojektet är ett samarbete mellan Västtrafik och Borås stad och kommer att pågå till vintern 2018. Syftet är att lära sig så mycket som möjligt om intresset för hyrcyklar. Ambitionen är att stärka cykelns koppling till kollektivtrafiken.

50 stycken hyrcyklar, varav 10 stycken elcyklar, kommer nu att finnas tillgängliga för den som vill upptäcka Borås med cykel. Den primära målgruppen är arbetspendlare, men cyklarna kan även hyras av allmänheten.

– Vi vill göra det enklare för våra kunder att kombinera olika färdsätt och göra hållbara resval. Därför testar vi, i samarbete med Borås stad, möjligheten att hyra cyklar i anslutning till Borås resecentrum. Konceptet är hämtat från Nederländerna där man snabbt och smidigt kan hyra en cykel vid tågstationen, säger Camilla Holtet på Västtrafik.

Borås är en stor inpendlingsort med många arbetsplatser. Totalt kommer 60 personer som arbetspendlar till Borås att delta i en testgrupp för projektet. Syftet med pilotprojektet är att lära sig så mycket som möjligt om intresset för hyrcyklar, hur de används och hur väl tekniken fungerar.

Hör oss berätta mer
Västtrafik kommer att medverka på Borås stads cykelevent Urban Talks den 23/5 för att tala om projektet. Vi välkomnar media till att närvara!

Läs mer här: https://www.boras.se/urbantalks

Så fungerar det:
Västtrafiks hyrcyklar är utrustade med elektroniska lås från Donkey Republic som öppnas med hjälp av mobiltelefonen. För att använda cyklarna behöver du installera Donkey Republics app på din telefon och registrera dig.

I appen kan du se tillgängliga cyklar och även välja att boka en cykel i förväg. Därefter kan du enkelt låsa upp den med mobilen. Cykeln kan sedan användas för resor under hela dagen, men ska återlämnas till Borås resecentrum samma dygn. Priset är 50 kronor per dag för vanlig cykel, 100 kronor för elcykel.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.