HQ Fonder AB

Växande intresse för fondsparande

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 10:46 CEST

Aktiefonder ökar i popularitet för fjärde kvartalet i rad. I september/oktober 2005 anser mer än var fjärde svensk att det är bästa sparformen för dem personligen. Totalt är fondsparandet den i särklass mest populära sparformen. Det visar HQ Fonders sparbarometer.
– Vi upplever att förtroendet för fondsparande har kommit tillbaka, bekräftar Hans Hedström, VD för HQ Fonder som har tagit fram undersökningen.

28 procent av svenskarna tycker att aktiefonder är bästa sparformen för dem personligen. Intresset för aktiefonder har därmed ökat i fyra kvartal i sträck, senaste kvartalet med fem procentenheter. 13 procent säger att de föredrar andra fonder än aktiefonder, vilket gör att fondsparandet totalt sett är den i särklass mest populära sparformen. 41 procent av svenskarna uppfattar fondsparande som bäst för dem personligen. Intresset för börsaktier sjönk dock något.

– Att aktiefonder blir mer populära men inte börsaktier beror troligen på att allt fler vill investera på marknader som Ryssland och Indien. På dessa marknader är det både svårt och dyrt för privatpersoner att agera på egen hand, kommenterar Hans Hedström.

Banksparandet fortsätter att minska i popularitet. Fortfarande tror nästan var fjärde svensk (24 procent) att banksparande är bäst för dem personligen, tolv procentenheter färre än vid årsskiftet. Kvinnor föredrar fortfarande räntebärande sparformer i högre utsträckning än män, och män föredrar aktierelaterat sparande i högre grad än kvinnor.

Svaren ingår i HQ Fonders sparbarometer som genomförs kvartalsvis av SKOP. Intervjuerna genomfördes kring månadsskiftet september-oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hans Hedström, VD HQ Fonder, telefon: 070-410 26 65
Den kompletta undersökningen kan beställas på telefon: 08-534 898 00