Airbnb

​​Växande trend bland äldre att hyra ut sin bostad för att få sällskap

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2015 10:00 CET

Trodde du att delningsekonomin enbart är något för den yngre generationen, trodde du fel. Det har nämligen blivit en växande trend bland äldre att hyra ut via sajten Airbnb – förmedlare av privata bostäder på nätet. Fler än 1 miljon över 60 år använder nu tjänsten och 8 av 10 uppger att det hjälper dem mot ensamhet. I Sverige hyrs närmare var tionde bostad ut av äldre, vilket är en ökning med 400 % jämfört med föregående år.

Att delningsekonomin har positiva effekter på miljön och ger extra klirr i hushållskassan är många medvetna om. Men enligt en undersökning gjord av Airbnb, där personer över 60 år som hyr ut sin bostad via Airbnb svarat, framgår det att delningsekonomin ger en social interaktion som de annars saknar.

• 82 % svarar att Airbnb hjälper dem att bibehålla ett socialt umgänge,
  • 81 % är ensamstående
  • 8 av 10 är pensionerade och
  • över 6 av 10 använder sina barns rum när de hyr ut.

En veteran som rest med Airbnb tretton gånger är 61-åriga Gunilla Bandolin.

- Första gången jag använde Airbnb var för tre år sedan när jag reste till New York. Det gick jättebra, så pass bra att jag än idag har kontakt med värden som jag hyrde in mig hos. Jag är konstnär och hon visade sig vara producent så kontakten ledde till ett konstnärligt samarbete och vänskap, säger Gunilla.

- Ett tips är att verkligen läsa igenom all information om boendena och uthyraren, då får man ett bra hum om man kommer komma överens, säger Gunilla.

I Sverige har värdar som är över 60 år mer än fyrdubblats de senaste två åren och nästan 1000 seniorer hyr ut sin bostad till människor från 91 olika länder. Det sociala umgänget tycks även uppskattas utav deras gäster. Äldre uthyrare tenderar nämligen att få högre betyg än yngre.

- Att vara värd berikar många människors liv. Många får nya vänner, tar del av nya kulturer och skaffar sig nya upplevelser. Det är populärt att bo hos seniorer. En äldre värd nämnde till exempel för mig hur hon lärde sig prata engelska i och med sin uthyrning vilket är jätteroligt, säger Aja Guldhammer, Nordenchef för Airbnb.

I undersökningen framgår det även att:

• Airbnb gör dem mer benägna att resa.
  • Hälften gör det av ekonomiska skäl.
  • 45% säger att de använder inkomsten för att få vardagsekonomin att gå ihop.
  • 41% säger att den extra inkomsten också har hjälpt dem att bo kvar i sina hem.

Topplista över de tio mest populära destinationerna för resenärer över 60 på Airbnb

1. New York
  2. London
  3. Paris
  4. Stockholm
  5. Barcelona
  6. Köpenhamn
  7. Berlin
  8. Mallorca
  9. Gran Canaria
  10. Rom

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 192 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
press-SE@airbnb.com