TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Växbo Lin får linkultur att växa

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 15:18 CEST

Det är som att framtiden är förutbestämt för vissa. När Hanna var 16 år sommarjobbade hon som guide på Växbo Lin. Under sejouren i den hälsingländska idyllen slogs hon av tanken att någon gång ta över verksamheten. 14 år senare befinner hon sig på en resa i Dalarna tillsammans med maken Jacob Bruce då paret plötsligt stöter ihop med Växbo Lins dåvarande ägare - han som anställt henne som guide en gång i tiden.
– Innan vi skulle skiljas åt sa jag att om han någon gång fick för sig att sälja skulle han höra av sig till mig. För en 64-årig entreprenör blev det nog lite väl magstarkt att få en propå av det slaget från en ung brud: ”Det är ingen lek att driva en sådan här verksamhet förstår du”. Men jag hade läst företagets årsredovisningar de senaste åren och visste hur den ekonomiska situationen såg ut. Jag visste också vad som behövde göras.

Flyttlasset gick

Hanna Bruce sade upp sig från personalchefsjobbet på SCA. Åtta månader senare gick flyttlasset från lägenheten vid Sankt Eriksplan i Stockholm till Bollnäs. Sen var det bara att kavla upp ärmarna:
– Kvaliteten har aldrig varit något problem för Växbo lin. Förbättringspotentialen gällde marknadsföring och produktmix. Och det är här vi lagt kraften. Många av dukarna, löparna, tabletterna, servetterna, handdukarna och gardinerna som fanns i sortimentet är kvar men vi har också gallrat bort och lagt till. Marknadsföringen, som leds av min man med ett förflutet inom reklambyråbranschen, har stöpts om i grunden. Förändringsarbetet fick snabbt effekt. Trots den ekonomiska krisen har försäljningen ökat för varje kvartal de senaste åren och antalet anställda har utökats från åtta till tretton.

Fabriksföräljning

Fabriksförsäljningen i Växbo svarar för 40 procent av intäkterna. Resten kommer från de runt 400 detaljister som säljer märket runt om i världen.
– Merparten av våra återförsäljare finns i Sverige och Norge, men vi har även kunder på mer avlägsna platser som i Japan och på Hawaii. Många av våra utländska återförsäljare har speciella avdelningar för ”Scandinavian design” där Växbo lin passar som hand i handske. Sedan mitten av augusti driver vi även ett showroom med tillhörande butik på Odengatan i Stockholm, säger Hanna.

Växbo lin är den enda aktören som spinner lin i hela norra Europa. Och det är en stolt hälsingländsk tradition som företaget för vidare. Hanna Bruce igen:
– På 1700- och 1800-talet var Hälsingland centrum för den svenska odlingen och beredningen av lin. Området var vida känt för detta. Några kilometer från Växbo anlades under 1700-talet en linnemanufakur som med tiden kom att tillverka damastdukar och servetter till de flesta Europeiska hov.
– Med bomullens inträde på den svenska marknaden under 1800-talet avtog linodlingens betydelse. Men runt om i Hälsingland lever arvet vidare som något av en subkultur, med många amatörodlare och slöjdare. Lägg härtill de vackra hälsingegårdarna, vara av merparten skapades av de rikedomar linet gav upphov till.
– Tyvärr odlas inget lin på kommersiell basis i Sverige nu mera, så vi får vända oss till odlare i Frankrike och Belgien. Men det går bra det också.

Släkthistoria

Hanna Bruce, med en släkthistoria djupt rotad i Hälsingland, intresserade sig tidigt för linet:
– Hela grejen är så fascinerande, hur man kan använda en blomstjälk för att tillverka ett tyg som håller i generationer – utan att tillsätta en enda kemikalie! Man hamrar på det, kammar det och tvinnar ihop tråden i varmvatten. Sen är det klart. Ett bättre material finns inte vare sig ur miljö- eller hållbarhetssynpunkt. Att linet absorberar bra, torkar fort och blir snyggare och bättre med åren gör inte saken sämre.

Parallellt med omprofileringen av Växbo Lin har Hanna Bruce arbetat för att stärka Växbo som sommarturistmål. Att synas bättre i kommunal och regional turistreklam och mot bussresearrangörer har varit viktiga fokus. I den nationalromantiska byn finns förutom vacker natur bland annat ett stenhällsbageri, en krog och en gammal kvarn där det mals mjöl. Guidade turer arrangeras dagligen i linets tecken under högsäsong.

100 000 besökare nästa mål

Antalet besökare har stigit markant i Växbo sedan ägarbytet och Hanna räknar med att byn kommer upp i 100 000 inom ett par år. Hanna Bruces arbete med Växbo lin och Växbo som turistattraktion har imponerat på Gävleborgs Läns landshövding Barbro Holmgren som tagit med henne i det så kallade Insynsrådet, ett diskussionsforum för regional utveckling.
– Samarbete är viktigt för att öka regionens attraktionskraft så jag är mycket glad att vara med här.
I januari väntar Hanna sitt tredje barn vilket innebär en nedväxling i tempo:
– Strukturen på företaget har fallit på plats och affärerna rullar på, så timingen är rätt. Men sen blir det nya offensiver igen