Den Nya Välfärden

Växjö Energi frångår lagen

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2012 10:20 CEST

Det kommunala energibolaget Växjö Energi (VEAB) överträdde upphandlingsbestämmelserna när bolaget beställde uppförandet av en datorhall för drygt 10 miljoner kronor direkt från ett företag.

– VEAB är skyldigt att följa gällande upphandlingsbestämmelser, men i det här fallet har bolaget struntat i lagen. VEAB har köpt uppförandet av en byggnad för datorhall, med fyra serverhallar, teknikrum och operatörsrum inklusive vissa installationsarbeten för mer än tio miljoner kronor direkt av ett privat företag, säger Inger Ridderstrand Linderoth, ordförande Konkurrenskommissionen.

– Den här typen av direkttilldelning sätter konkurrensen ur spel så att VEAB:s kunder riskerar tvingas betala ett för högt pris för bolagets tjänster, säger Inger Ridderstrand Linderoth.

…………………………………………………………………………………………

Konkurrenskommissionen är en oberoende expertgrupp som inrättades 1 januari, 1994 av Den Nya Välfärden för att bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel. Sedan starten har mer än 600 ärenden avgjorts. I kommissionen ingår ordförande Inger Ridderstrand Linderoth tidigare stadsjurist i Stockholm, Sigvard Berglöf, tidigare regeringsråd, Patrik Engellau, ordförande tankesmedjan Den Nya Välfärden, Erik Nerep, professor i konkurrensrätt, Lennart Palm, tidigare vd vid Näringslivets regelnämnd (NNR) samt Per Arne Sundbom, tidigare konkurrensråd vid Konkurrensverket.