Örebro Rättighetscenter

Växjö Entertainment fälls för könsdiskriminerande reklam

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 10:58 CEST

Örebro Rättighetscenter anmälde i mars reklam för nattklubben Stenladan i Växjö till Reklamombudsmannen. Reklamen, som avsåg eventet Balkan Night, föreställde en kvinna i underkläder och en nedhasad blus som poserade sexuellt utmanande. Reklamombudsmannen går nu på Rättighetscenters linje och fäller företaget för könsdiskriminerande reklam.

En privatperson kontaktade Örebro Rättighetscenter angående en affisch som marknadsförde eventet Balkan Night på nattklubben Stenladan i Växjö. Bakom reklamen står företaget Växjö Entertainment. Örebro Rättighetscenter valde att anmäla den aktuella reklamen vidare till Reklamombudsmannen då den bedömdes som könsdiskriminerande.

- Vi kunde inte se någon koppling mellan evenemanget och hur kvinnan framställdes.   Precis som Reklamombudsmannen nu bekräftat i sitt yttrande framställs kvinnan, genom sin klädsel och sin pose, som ett rent sexobjekt vilket är kränkande för kvinnor, säger Linda Höglin, på Örebro Rättighetscenter.

Kvinnan på bilden står framåtlutad och putar med brösten med ett lustfyllt ansiktsuttryck enbart klädd i minimala underkläder med en skir blus nedhasad runt armbågarna. Enligt den praxis som finns kring könsdiskriminerande reklam anses det vara kränkande om en man eller kvinna framställs som sexobjekt utan koppling till produkten som marknadsförs.

Annonsören, som fått reaktioner från allmänheten redan vid annonseringstillfället, har i sitt yttrande påpekat att de med anledning av reaktionerna förstått att bilden varit olämplig och tagit bort reklamen.  Reklamombudsmannen finner det positivt att annonsören vidtagit rättelse, men att det emellertid inte förändrar sakfrågan och fäller därför marknadsföringen enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för Reklam och Marknadskommunikation.

- Det är mycket glädjande att se allmänheten reagera på den här typen av reklam och även att annonsören tagit åt sig av den kritik som riktats mot dem. Det visar att det går att åstadkomma förändring när det gäller könsdiskriminerande reklam. I det här fallet var det mycket tydligt att kvinnan framställdes som ett sexobjekt och vi är därför nöjda med att Reklamombudsmannen gick på vår linje, säger Linda Höglin.

KONTAKT:

Linda Höglin, kommunikatör, Örebro Rättighetscenter