Oeba Solutions AB

Växjöföretag förenklar säkerhetskontrollen på Swedavias flygplatser

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 10:23 CET

Växjöföretaget Oeba Solutions AB hjälper samtliga Swedavias flygplatser i Sverige att förenkla och effektivisera uppföljningen av sitt arbete med säkerhetskontroll av passagerare och bagage. Med verktyget Oebas@Works kan personalen på flygplatserna i realtid registrera kontrollpunkter enligt skräddarsydda checklistor. Den insamlade datan används sedan för analys och uppföljning av verksamheten.

Det började med en test under ett års tid på Arlanda och Malmö flygplats där personalen fick tillgång till verktyget Oebas@Works. Tillsammans har sedan Växjöföretaget och Swedavia utvecklat användningsområdena till att passa flygplatsernas specifika behov.

- Tack vare flexibiliteten i verktyget har vi kunnat bygga en statistikmodul som varit till oerhörd hjälp i vår strävan att effektivisera och förenkla kontrollen, säger Jan Dahlén, kvalitetsansvarig på  Swedavia. Nu kan vi gruppera de olika arbets- och kontrollmomenten precis som vi vill och se exakt var i kedjan vi har eventuella brister, konstaterar Jan Dahlén.

- Vi är väldigt glada att Swedavia valt oss till leverantör för sitt security-arbete. Sedan vi inledde samarbetet har vi gjort anpassningar i verktyget som resulterat i nya användningsområden, områden som vare sig vi eller kunden såg från början, säger Mats Thomasson Lübeck på Oeba Solutions AB.

- Swedavia är en statlig koncern som äger, driver och utvecklar 11 flygplatser i hela Sverige. Vi arbetar ständigt med att öka tillgänglighet, service och säkerhet och att göra vistelsen på flygplatsen enklare för resenären. Oeba Solutions och deras verktyg är en viktig pusselbit för oss i denna strävan, avslutar Jan Dahlén på Swedavia.

För mer information: Jan Dahlén, Swedavia, 010-1096706 eller Mats Thomasson Lübeck, Oeba Solutions, 0470-706681

Oeba Solutions hjälper dig att ta kontroll över verksamheten och säkra dina processer. Med vårt egenutvecklade verktyg, Oebas®Works samlar du alla dina kontrollpunkter i en och samma applikation. Ett smartare sätt att kvalitetsäkra internkontroll och egenkontroll finns inte. Oebas®Works  minimerar antalet fel, vinner tid och sparar pengar till ditt företag.