Racefoto.se

Växlande väder gav spännande race på Raceweek

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2012 16:20 CEST

Norsk GT har haft som tradition att delta i sommarens stora racefestival Raceweek på Kinnekulle Ring tillsammans med SSK-serien. Närmare 200 bilar kom till start och det blev många körpass för GT-förarna då många dubblade och körde i SSK Klass 3 och detta gjorde även en hel del av SSK-förarna, varför vi fick se stora heat.

Helgen inleddes med stekande hetta, men på lördagen kom skyfall och på söndagen var det uppehåll. I GT3 tog André Falkenhaug pole före Björn Tvedt och Aleksander Schjerpen. Falkenhaug tog ledningen direkt, men han hade Tvedt hängande som en igel bakom sig. Falkenhaug fick ta till alla knep som tänkas kan för att hålla Tvedt bakom sig och han lyckades vinna med endast 0.4 sekunders marginal. John B Roligheten kom trea. - Jag hade problem med stötdämparna och jag hade svårt att hålla farten uppe. Tvedt var snabbare än mig idag, men jag lyckades hålla honom bakom mig, sa Falkenhaug. Thomas Solberg satte snabbaste tid och startade i pole i andra racet. Falkenhaug rundade dock honom på yttern genom Kvarnkurvan och sedan var det inget snack om saken. Falkenhaug vann med 20 sekunder före Tvedt och Solberg.

I GT4 tog Molly Pettit pole och hon körde bra i regnet med sin Toyota Altezza. Hon fick dock ge sig mot Lars Brandström som vann före Lars Faale och Pettit. I andra racet tvingades Brandström bryta. Faale vann före Pettit och Audun Gaard.

I GT1 var Joakim Ottersen snabbast på kvalet före Roger Hermansen. Haavard Lien stod först på tredje plats. Hermansen kom dock aldrig till start i första. Han delar bil med Wiggo Dalmo och han körde i SSK Klass 3 när han tappade fläktremmen. Bilen överhettade och de hann inte serva bilen innan start. Snopet för Hermansen förståss. Lien tog starten före Ottersen, som försökte hänga på. Lien kontrollerade racet och vann före Ottersen och Marius Nakken. I andra racet blev det en ny seger för Lien före Ottersen, som åter hängde med bra. Hermansen kom trea.

I GT2 tog Frode Alhaug pole före Per Arne Lunde och Börje Hansson som kör en mycket vacker Audi Urquattro. Hansson hade nytta av regnvädret i första racet, men tyvärr avtog regnet och han tappade fördelen med fyrhjulsdrift mot slutet av racet. Lunde vann före Alhaug och Hansson. I det andra racet försvann Lunde efter en spektakulär avåkning under bron. Alhaug vann före Hansson.

Ett flertal av de norska GT-förarna körde som sagt även i SSK Klass 3 med en hel del framgång: I klass 3C vann Gisle Valen före Wiggo Dalmo och Rolf Gulbrandsen i första racet och i andra var det Dalmo som vann före Valen och Gulbrandsen. I 3B vann John B Roligheten före Björn Tvedt och Steffen André Feet i första och i andra vann Feet före Roligheten och Tvedt. I 3A tog Per Stöldal en andraplats i första racet och en seger i andra racet där Audun Gaard kom tvåa. Väldigt stor norsk dominans med andra ord även i det svenska heatet!

Nästa race för GT-förarna körs på Våler om tre veckor.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.