Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 10:49 CET

Pressmeddelande från Kvinnors Nätverk skickat den 1 november 2013
#vaknabeatrice
Ge tjejer rättstrygghet vid våldtäktsmål - vi ses vid Svea Hovrätt på måndag!

Efter en sommar och höst av flera uppmärksammade domar och resonemang i sexualbrottsmål, där rättens kunskap och objektivitet ifrågasatts samlar sig kvinnorörelsen nu för en gemensam manifestation klockan 8.30 den 4 november utanför Svea Hovrätt, på Riddarholmen i Stockholm.

Då och där börjar hovrättsförhandlingarna för den tjej som utsattes för en våldtäkt av sin familjehemspappa och vars fall nu ska upp i hovrätten. Mannen friades av tingsrätten i våras, trots DNA-bevis. Vi är där både för att uttrycka vår oro inför utvecklingen av de många friande domarna i domstol runt om i landet och visa vårt stöd för tjejen.  Samling klockan 8.30, talarna börjar klockan 9.00 och håller på fram till kl. 09.30 då rätten öppnar.

Talare
Johanna Dahlin, Sveriges Kvinnolobby

Wiveca Holst, Roks

Ida Östensson och Vanessa Marko, FATTA

Sara Mohammad, Glöm aldrig Pela och Fadime (GAPF)

Carin Göransson, SKR

Sara Bäckström, Kvinnors Nätverk

Talin Davidian, TRIS-tjejers rätt i samhället

Läs mer om manifestationen på  Facebook: https://www.facebook.com/events/427683714003719/

För mer information:
Azam Qarai

Verksamhetsansvarig Kvinnors nätverk, Linnamottagningen

Mobil: 070 – 222 35 38

E-post: azam@kvinnonet.org

Sara Bäckström

Jurist och talesperson Kvinnors Nätverk

Mobil: 076 – 863 93 63

E-post: sara@kvinnonet.net

Justitieminister Beatrice Ask har ännu inte svarat på vårt gemensamma krav om ett haverimöte. Kvinnorörelsen väntar ihärdigt och det är hög tid för ministern att agera nu för att visa att sexualbrott är ett prioriterat område!

Arrangörer
Kvinnors Nätverk (initiativtagare), Roks - mot mäns våld mot kvinnor, Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, Sveriges Kvinnolobby, FATTA, TRIS-tjejers rätt i samhället, Glöm aldrig Pela och Fadime Riksförening

Kvinnors Nätverk är en ideell organisation som för en aktiv kamp för att kvinnors och ungdomars rättigheter ska gälla lika för alla - oavsett etnisk, religiös eller kulturell bakgrund. Vi arbetar för att synliggöra och motverka alla former av förtryck, våld och rasism, och har särskild kompetens när det gäller hedersrelaterat förtryck och våld. Kvinnors Nätverk arbetar brett med opinionsbildning och informationsspridning samt med stödverksamhet och rådgivning till våldsutsatta kvinnor och ungdomar. Mer info: www.kvinnonet.net

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

För intervjuer och kommentarer kontakta:
SKR:s förbundsordförande Carina Ohlsson, carina.ohlsson@kvinnojouren.se, tel: 070-343 96 30.
SKR:s förbundssekreterare Olga Persson, olga.persson@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0704-61 18 88

För frågor och research kontakta: SKR:s pressekreterare Emma Söderström, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, tel: 08-642 64 01, 0733-26082

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se