Sardus AB

Valberedning utsedd i Sardus

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 09:22 CEST

Livsmedelskoncernen Sardus, som är noterat på Stockholmsbörsens A-lista, har enligt beslut på bolagsstämman i april 2005 nu utsett en valberedning. De tre största aktieägarna, som tillsammans representerar ca 26 procent av rösterna, har utsett varsin ledamot medan Aktiespararnas Riksförbund har utsett en fjärde ledamot.

Ledamöterna är
Rikard Svensson utsedd av AB Arvid Svensson Invest
Henrik Strömbom utsedd av Tala Investments LP och Case Asset Management
Carl Rosén utsedd av Andra AP-fonden
John Örtengren utsedd av Aktiespararnas Riksförbund.

Sekreterare i valberedningen utan rösträtt är enligt stämmobeslutet Sardus styrelseordförande Raoul Hasselgren.

Helsingborg 2005-10-04
AB SARDUS (publ)
Ragnar Bringert
Verkställande Direktör

Närmare upplysningar lämnas av AB Sardus styrelseordförande Raoul Hasselgren,
070-570 30 99.

Sardus med verksamhet i Sverige och Danmark är en ledande tillverkare av påläggsprodukter som charkuteriprodukter och ost samt leverantör av djupfrysta livsmedel för storhushåll.
Sardus levererar även färdiga smörgåsar och sallader. Produkterna marknadsförs under välkända och starka varumärken såsom Pastejköket, Arbogapastej, Lönnebergaskinka, Onsalakorv, Charkdelikatesser, Gea’s blodpudding, Falbygdens Ost och 3-Stjernet.
I koncernen som omsätter nära 2 miljarder kronor och har ca 750 anställda ingår affärsenheterna Sardus Chark & Deli, Falbygdens Ost, Sardus Lätta Måltider, Sardus Foodpartner samt den danska enheten 3-Stjernet.
Sardus är noterat på Stockholmsbörsens A-lista sedan 1997.