STIL - Stiftarna av Independent Living i Sverige

Valet: Vem står för den bästa funkispolitiken? Får vi en förbättrad LSS?

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 16:36 CEST

Stiletten nr 3 2010 har givetvis tema ”Valet” och frågar: Hur ser partierna på den personliga assistansen? Går det att placera funkisfrågor på en högervänsterskala? Och hur är det med utbildning för alla, egentligen?

Den personliga assistansen är under attack och Stiletten undersöker tillsammans med Kenneth Westberg från Assistanskoll.se hur riksdagspartierna ser på personlig assistans. Bara 2 av 7 partier tycker att nuvarande lagstiftning är tillräckligt tydlig när det gäller att personlig assistans ska vara ett medel för att utöva föräldraansvar och kunna arbeta. 5 av 7 tycker alltså att lagen definitivt eller eventuellt behöver förändras eller att det behöver utredas mer.

Finn Hellman frågar veteranerna Jamie Bolling, Oskar Krantz och Vilhelm Ekensteen: ”Den ultimata handikappolitiken, är den höger- eller vänstervriden?” Svaren varierar kanske med partifärg, men det alla kan enas i är att viktigaste av allt är en mer offensiv handikapprörelse.

I artikeln ”En skola för alla?” försöker Mekki Karlsson reda ut partiernas planer för en skola som inte utestänger någon. Men det visar sig vara lättare sagt än gjort – inget av partierna har någon särskild strategi för hur personer med funktionsnedsättning ska inkluderas i de olika utbildningssystemen.

Fler valstugor med ramp!
Sari Nyström och Ragnar Nordqvist har inventerat och – det verkar faktiskt gå framåt. Flera partidistrikt har bestämt att alla valstugor ska vara tillgängliga.

Beställ din egen Stiletten eller läs den på webben
:

Stiletten är Sveriges bästa cross disability-tidning. Här kan du läsa spännande artiklar och reportage om anti-diskriminering, tillgänglighet och personlig assistans. Alltid med ett inifrån-perspektiv.