Chalmers Innovation

Valframgång för ungt teknikföretag

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2010 23:04 CEST

Oavsett om alliansen eller de rödgröna segrar i valet, har valrörelsen varit lyckad för Göteborgsföretaget i4sense, vars pekskärmsteknik har spelat en central roll i TV4:s valprogram Utfrågningen och i partiledardebatten. Företaget, som ingår i Chalmers Innovations inkubator, har haft stor framgång med sin unika teknik, som bland annat tillåter många användare vid en och samma pekskärm.

Inför valet har riksdagspartiernas partiledare frågats ut i TV4-programmet Utfrågningen. I det programmet, liksom i partiledardebatten, har en av programledarna använt sig av en stor pekskärm för att presentera fakta, liksom kommentarer och frågor från tittarna.

Den speciella pekskärmen i studion bygger på teknik som utvecklats av Göteborgsföretaget i4sense, och som gör det möjligt att använda olika glasytor, till exempel skyltfönster, som pekskärmar. En unik egenskap är att tekniken tillåter i princip obegränsat antal användare samtidigt vid skärmen, så kallad multitouch.

– Vi använder tekniken för att skapa interaktiva lösningar för våra kunders behov, konstaterar Mikael Borenholts, vd för i4sense. Genom att man på det här sättet kan visualisera och kommunicera via pekskärmen får man ett större engagemang hos mottagarna.

Bland kunderna finns Volvo Personvagnar, som använde en multitouch-skärm för att presentera sina säkerhetslösningar på bilmässan i Genève, Västtrafik, som använt i4sense:s teknik vid en interaktiv buss- och spårvagnshållplats, samt Telenor, som kommunicerat med kunder via ett interaktivt skyltfönster på Avenyn i Göteborg.

Företaget har utvecklat både hårdvaran och egen mjukvara, men samarbetar ofta med andra företag för att skapa den lösning som kunderna vill ha.

i4sense ingår i Chalmers Innovations grupp av inkubatorsbolag och har den vägen fått hjälp och stöd med finansiering, affärsutveckling och rekrytering av medarbetare.

– Vi har en jätterolig resa med i4sense, kommenterar Olle Stenberg, vd för Chalmers Innovation. Speciellt roligt är att det var två unga killar som kom med en bra produktidé och som – trots att de var kommersiellt oerfarna – försökte och lyckades sälja sin produkt i ett tidigt skede och på så sätt bidrog till företagets finansiering.

För ytterligare information kontakta:
Mikael Borenholts, vd för i4sense, tel 0703-48 45 40, e-mail: mikael.borenholts@i4sense.com
Olle Stenberg, vd för Chalmers Innovation, 0706-45 72 71, e-mail: olle@chalmersinnovation.com

Om i4sense:
i4sense utvecklar och säljer världsledande interaktiva displaylösningar i storformat för professionell användning. De egenutvecklade tekniska lösningarna klarar ett stort antal användare samtidigt och syftet är att med stöd av tekniken skapa största möjliga nytta för kunder med visualiserings- och kommunikationsbehov inom till exempel handel och mässor/event. www.i4sense.com

Om Chalmers Innovation:
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 95 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. www.chalmersinnovation.com