Femklövern i Skåne

Valfrihet är viktigt även för hörselskadade

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2014 15:39 CEST

Skåningar som behöver hörapparat kan fritt välja apparat ur ett sortiment som Region Skåne har upphandlat. För de allra flesta som är i behov av hörapparat är det sortimentet tillräckligt, men det finns en del brukare som har andra önskemål. Det kan till exempel röra sig om stöd för Bluetooth för att trådlöst koppla hörapparaten till en mobiltelefon, eller särskilt vattentäta hörapparater för dem som ägnar sig åt dykning med lufttuber.

Därför har Region Skåne valt att låta skåningarna använda samma summa som en upphandlad hörapparat kostar för att betala en del av priset för en särskilt avancerad hörapparat, för brukare med speciella önskemål. Detta tycker Hörselskadades Riksförbund (HRF) är lurendrejeri.

– Det är att ta stora ord i munnen. Jag tror att den som behöver hörapparat mycket väl kan välja vad för slags hörapparat man behöver. I Region Skåne finns inte heller några anmälningar från brukare som känner sig lurade. Tvärtom uppskattar många Region Skånes system när man har möjlighet att välja en hörapparat utanför regionens sortiment, säger Douglas Roth (M), ordförande i Region Skånes habiliterings- och hjälpmedelsnämnd.

Det görs många uppföljningar av systemet för att det skall fungera väl och vid nämndens senaste sammanträde beslutades att ytterligare kartläggning skall göras för att brukarna skall få så bra hörselvård som möjligt.

– Det är trist när HRF går ut med helt ostyrkta påståenden om Region Skåne för att motarbeta ett valfrihetssystem som man ogillar. Valfrihet är viktigt även för den som behöver hörapparat, avslutar Douglas Roth.

Mer information och kommentarer:
Douglas Roth (M)
Ordförande i habiliterings- och hjälpmedelsnämnden
Tel: 0705-48 14 61

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne