NOAQ Flood Protection AB

Vallar från Näsviken ska skydda centrala Tokyo

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2011 09:46 CET

Företaget NOAQ Flood Protection AB i Näsviken utanför Hudiksvall har fått en första större order på sitt nya översvämningsskydd ”Boxvallen”. Det är fastighetsbolaget Mitsubishi Estate som beställt totalt 780 meter boxvall för att skydda 19 fastigheter i centrala Tokyo från översvämningar i samband med kraftiga regn.

NOAQ exporterar redan mobila skyddsvallar till ett flertal länder, men Japan är en ny och lovande marknad, och boxvallen är en ny och lovande produkt.

Boxvallen är en vidareutveckling av tubvallen, som tidigare belönats med det svenska SKAPA-priset. Liksom tubvallen förankras boxvallen av översvämningsvattnets egen tyngd, och har därför kunna göras extremt lätt. En boxvall väger mindre än en halv procent av en motsvarande vall av sandsäckar, och kan därför byggas upp mycket snabbt med en minimal arbetsinsats. Ett par personer bygger en 100 meter lång vall på 30 minuter.

Boxarna snäpps fast i varandra med ett enkelt handgrepp. Trots sin lätthet är vallen stabil, även när vattnet står ända upp mot överkanten. Efter användning tas boxarna isär och staplas i varandra, som äggkartonger. Härigenom tar de liten plats vid transport och lagring. En vanlig 20-fotscontainer rymmer en kilometer boxvall.

Snabbheten gör att man hinner bygga upp vallar även på kort varsel, något som aldrig varit möjligt med sandsäckar. En boxvall kan byggas upp just när den behövs, där den behövs.

Lättheten gör att vem som helst kan bygga en boxvall, utan att vara beroende av hjälp utifrån. Detta har Mitsubishi Estate tagit fasta på, och vid ett översvämningshot är det den lokala personalen som kommer att bygga upp vallar runt byggnadernas entreer.

Boxvallen har i februari i år utsetts till ”Månadens Uppfinning” av Svenskt Uppfinnaremuseum (se http://svensktuppfinnaremuseum.se/page/boxvallen/#more-515)

För en närmare presentation av tekniken, se www.noaq.com. För ytterligare info, och för grafik och foton, kontakta Sigurd Melin på 0650-30140.