Riksförbundet för Samhällets Styvbarn

Vanvårdad för sent?

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2013 11:47 CEST

Sedan 1 januari kan de som vanvårdades i den sociala barnavården söka ersättning hos Ersättningsnämnden. Men bara de som vanvårdades för 1980. Detta är en orättvis gräns. Det är obegripligt att samhället bedömer vanvård före och efter 31 december 1980 på olika sätt.

I kvällens Uppdrag Granskning berättar flera personer om den vanvård som de utsattes för efter 1980, men som samhället idag inte vill ta ansvar för.

Riksförbundet för Samhällets Styvbarn har kämpat för att alla som vanvårdades ska ges möjlighet att få en fullständig upprättelse, inklusive möjligheten att söka ersättning. De beslutande politikerna ville annorlunda.

- Det är stötande att de som vanvårdades efter 1980 inte får sin rätt, säger Benny Jacobsson, Samhällets Styvbarns förbundsordförande.

- Vi kommer inte att släppa detta. Vi arbetar oförtutet vidare för dem efter 1980. Men vi driver inte den saken i domstolar, det vore meningslöst. Upprättelse för dem efter 1980 är en politisk fråga. Det behövs en lagändring, och den ska vi arbeta för, säger Benny Jacobsson.

Samhällets Styvbarn har påbörjat möten runt om i landet för sina medlemmar som berörs av gränsen vid 1980. Den 2 juli håller Samhällets Styvbarn ett seminarium om detta i Visby under Almedalsveckan.

Mer information kan fås av

Benny Jacobsson, förbundsordförande, Stockholm, 0738-760 231

Yvonne Palm, vice förbundsordförande, Göteborg, 0701-13 65 20

Robert Wahlström, förbundssekreterare, Malmö, 0705-15 75 21

Riksförbundet för Samhällets Styvbarn grundades 2004 av vuxna f.d. barnhems- och fosterhemsbarn. Samhällets Styvbarn är intresseorganisation för dem som är eller har varit omhändertagna genom samhällets barnavård, dvs. för dem som varit samhällets styvbarn. Riksförbundet är religiöst och partipolitiskt obundet och bygger sin verksamhet på demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Riksförbundet arbetar för:

- ömsesidigt stöd mellan alla som varit samhällets styvbarn.

- upprättelse åt dem som vanvårdats inom samhällets barnavård.

- bästa vård och skydd åt dagens omhändertagna barn.