Miljöpartiet Stockholms stad

Var är åtgärderna Sabuni och Kristersson?

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 12:55 CEST

Miljöpartiet efterlyser åtgärder från regeringen och stadshusmajoriteten mot så kallat hedersrelaterat förtryck mot unga.

- Rapporten från Stockholm stad som presenterar alarmerande uppgifter om läget för tjejers bristande tillgång till frihet kräver omedelbara åtgärder. Varför lyser åtgärderna med sin frånvaro från jämställdhetsminister Nyamko Sabuni? Jag kommer idag att ställa en direkt fråga till jämställdhetsminister Nyamko Sabuni om varför inga åtgärder satts in tidigare, då vi känt till problematiken sedan länge, säger Esabelle Dingizian, jämställdhetspolitisk talesperson (MP).

- Det är nu upp till bevis för socialborgarrådet Ulf Kristersson (M) att söka blocköverskridande samarbete, så att vi tillsammans kan bekämpa förtryck av tjejer och killar. Vi anser att det krävs uppsökande verksamhet på skolor där tjejer och killar får chans att diskutera sina livsvillkor öppet och kritiskt. Det krävs breda åtgärder för att stärka språk- och kulturkompetensen hos kommunerna och polisen där man också aktivt söker upp familjer och diskuterar familjesituationen, säger Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (MP) Stockholm stad.

- Vi måste motverka socialt och ekonomiskt utanförskap och diskriminering, säger Yvonne Ruwaida. Moderaterna låter inte människor läsa klart svenska för invandrare och motverkar därmed integration och föräldraskap i det svenska samhället.

- Socialtjänsten i Stockholm stad måste upprustas och få mer resurser för att nå ungdomar som har det svårt, säger Stefan Nilsson, gruppledare, (MP) i Stockholms stad.

För ytterligare information: Yvonne Ruwaida, (MP), oppositionsborgarråd, 076-129 18 95 Stefan Nilsson, (MP), gruppledare, 076-122 96 27 Esabelle Dingizian, (MP), riksdagsledamot, 070-560 08 08