Busshallplats.se

Var är våra 1000 nya busskydd, SL?

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 12:53 CEST

I december 2012 tog Landstingets Trafiknämnd (SL) ett helt enigt beslut att uppdra till SL att återkomma med förslag på 1000 nya busskydd under 2014. 1000 ny busskydd är 1000 ljusa, snygga, och lite mer trygga busshållplatser.

Skydden skulle främst placeras i länet på platser där det idag inte finns skydd eller skydd är illa åtgångna.

2014 vill Trafiknämnden ha de nya skydden på plats.

- Vi vill ha nya skydd innan valet 2014 och det kräver ett snabbt beslut. Men det händer ingenting, frågan verkar ha hamnat i långbänk! Är det SL som krånglar? Vad händer? Undrar Curre Hansson, ledamot i både Landsting och Trafiknämnd.

Alla ledande kommunalpolitiker i länets samtliga kommuner har i dagarna fått brev från Curre om att prata med sina partivänner i Landsting och Trafiknämnd.

Budskap – hjälp till så frågan kommer framåt.

Flera tusen busshållplatser/väderskydd är i uselt skick. För att öka resandet med SL behöver inte bara kollektivtrafiken byggas ut. SL måste göra resandet mer attraktivt! Alla partier i trafiknämnden är överrens om detta! Därför finns sidan www.busshallsplats.se. Syftet är att få den politiska ledningen att förstå att bussresenärer vill ha ljusa, snygga och trygga busshållsplatser. På sidan kan personer hjälpa till att driva opinion för bättre busshållsplatser och påverka för ett renare och snyggare Stockholm.

Curre Hansson (S) ledamot i Stockholms läns landsting och Trafiknämnd

tis.hansson@tele2.se