Kaspersky Lab

Var femte skadlig länk finns på sociala nätverk

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 07:50 CET

Mer än var femte skadlig länk finns på sociala nätverk som Facebook.

Cyberbrottslingar utnyttjar i allt högre utsträckning att vi spenderar så mycket tid på sociala nätverk som Facebook. Med hjälp av skadliga länkar på dessa sidor omdirigerar de användare till infekterade webbsidor. Enligt statistik från Kaspersky Lab finns mer än var femte skadlig länk på sociala nätverk.

Cyberbrottslingar använder en rad olika metoder för att lura sina offer till skadliga webbsidor. Både manipulerade sökresultat och skräppost i sociala nätverk var ett stort problem under 2011. 21 procent av alla skadliga länkar hittade Kaspersky Labs experter på sociala nätverk med Facebook i toppen. Som jämförelse var andelen skadliga länkar på porrsidor ”endast” 14 procent.

Flest skadliga länkar, 31 procent, fanns på videosajter som YouTube. 22 procent sprids genom manipulerade sökresultat från Google och andra sökmotorer.

Mer information, analyser av IT-säkerheten 2011, samt prognoser för 2012 finns i nya Kaspersky Security Bulletin 2011:

För mer information kontakta:

Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.