Länsförsäkringar

Var femte svensk känner en försäkringsbedragare

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 09:02 CEST

Var femte svensk känner någon som någon gång ”plussat på”, lagt till summor, saker eller överdrivit besvär för att få ut högre ersättning av sitt försäkringsbolag. 72 procent av svenskarna anser att påplussning absolut är att betrakta som försäkringsbedrägeri.

– Det är glädjande att undersökningen tyder på att så många tycker att påplussning och försäkringsbedrägeri är samma sak. Tre procent medger att de själva någon gång plussat på, säger Gertrud Lehmann, utredningschef för Länsförsäkringar AB.

Länsförsäkringar satsar nu resurser på att förbättra och utveckla nya hjälpmedel som enklare ska möjliggöra upptäcka bedrägerierna tidigt i processen.
– Det är ju tyvärr skötsamma försäkringstagare som i slutändan får lida av andras påplussning, säger Gertrud Lehmann.

Under 2004 upptäckte Länsförsäkringar 942 fall där krav om oriktig ersättning begärts. Fallen avser försäkringar relaterade till hem- och villahemförsäkring, motorförsäkringar men även övriga försäkringar såsom sjuk- och personförsäkringar

SIFO har på uppdrag av Länsförsäkringar låtit genomföra en undersökning bland 1000 svenskar kring deras inställning, kunskap och attityd till försäkringsbedrägerier. Undersökningen har genomförts bland 486 män och 514 kvinnor runt om i landet.

För mer fakta, se: www.lansforsakringar.se/info eller se bifogad fil.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Gertrud Lehmann, utredningschef Länsförsäkringar AB 08-588 415 51
gertud.lehmann@lansforsakringar.se 073-96 415 51

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB 08-588 414 99
dag.rosander@lansforsakringar.se 073-96 414 99

Länsförsäkringar är med 24 självständiga länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Länsförsäkringar är Årets Sakförsäkringsbolag för tredje året i rad enligt Affärsvärlden och har utnämnts till Årets Bank av Privata Affärer. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och finansiella tjänster för företag och privatpersoner. Länsförsäkringar är marknadsledande inom svensk sakförsäkring med en marknadsandel på över 31 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är 10,8 procent och inom bank 3,0 procent. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 150 miljarder kronor.