Länsförsäkringar

Var femte trafikolycka beror på trött förare

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 09:09 CEST

Drygt 20 procent av alla trafikolyckor i Sverige beror på att föraren är alltför trött, enligt VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Faktum är att vakenhet i drygt ett dygn är att jämställa med en rattonykterhet motsvarande 0,8 promille. Som marknadsledande försäkringsgivare på motorfordon känns det oerhört angeläget att sprida upplysning kring denna dolda olycksrisk, säger Stefan Skotte, skadeförebyggare på Länsförsäkringar.

Vad många inte känner till är att trötthet i trafiken faktiskt är ett lagbrott. Uttröttning jämställs i trafikförordningen med alkohol- eller drogpåverkan. Trots detta tänker de flesta till innan de greppar ratten dagen efter festen, men tyvärr mer sällan dagen efter vaknatten.

Unga män mellan 18 och 24 år är extra utsatta. Risken för att dessa råkar ut för en olycka under sennatten är tio gånger högre än på dagen.
– Det är viktigt att sköta om sin sömnhygien. Inte bara för förare, men problemet blir ju bra mycket värre om du styr 1 400 kilo stål. Tyvärr tenderar många yngre förare att ignorera kroppens trötthetssignaler, och fortsätter köra trots att de riskerar ofrivillig insomning, säger Stefan Skotte.

Länsförsäkringars nya handbok ”Var vaken mot trötthet i trafiken”, som presenteras idag på Bilsalongen i Stockholm, tar ett brett grepp kring problematiken och presenterar tips och lösningar kring hur man kan minska trötthetsrelaterade olyckor.

Hela handboken hittar du på Länsförsäkringars hemsida: www.lansforsakringar.se/info

Mera om trötthet i trafiken: www.somnaintenu.se

För ytterligare information kontakta:

Stefan Skotte, skadeförebyggare på Länsförsäkringar AB
stefan.skotte@lansforsakringar.se

Dag Rosander, presschef Länsförsäkringar AB
dag.rosander@lansforsakringar.se

Med 24 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag och det av dem gemensamt ägda Länsförsäkringar AB är länsförsäkringsgruppen Sveriges enda kundägda bank- och försäkringsgrupp. Länsförsäkringar har Sveriges mest nöjda bank- och försäkringskunder enligt Svenskt Kvalitetsindex och är Årets Sakförsäkringsbolag tre år i rad enligt tidningen Affärsvärlden. Länsförsäkringar har ett brett utbud av försäkringar och banktjänster för privatpersoner, företag och lantbruk. I Länsförsäkringar ingår även Agria Djurförsäkring. Marknadsandelen inom sakförsäkring är 30 procent, inom livförsäkring 10 procent och inom bank 3 procent. Länsförsäkringar förvaltar tillgångar om 173 miljarder kronor.