Tork

Var femte tycker jobbtoan känns ofräsch – ny undersökning visar svenskarnas toavanor

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 13:37 CET

Hur gärna använder du toaletten på din arbetsplats? Och hur duktiga är svenskarna på att tvätta händerna efter toabesöket? Tork, ett globalt varumärke inom SCA, har undersökt hur Sverige och ytterligare sex europeiska länder skiljer sig åt. Och visst är det skillnad; 87 % av svenskarna säger att de alltid tvättar händerna efter toalettbesöket. I Frankrike är siffran 76 %. 22 % av svenskarna tycker att toaletten på arbetsplatsen ofta känns ofräsch. I Finland är siffran bara 10 %. Svenskarnas toalettvanor presenteras i Toalettbarometern från Tork med anledning av World Toilet Day den 19 november.

I en undersökning som genomförts av Easyresearch/Questback på uppdrag av Tork har 2 500 européer tillfrågats om sina toalettvanor på arbetsplatsen. Svenskarna visar sig vara duktiga på att tvätta händerna efter toalettbesöket, 87 procent säger att de alltid gör det och 12 procent gör det oftast.

• God handhygien är A och O om man vill hålla sig frisk. Har vi bakterier på händerna får vi lätt in dem i munnen. Spolknappen, lysknappen, kranen och handtagen på toaletten är ställen där det ofta finns mycket bakterier. Vill man undvika att till exempel ta på kranen när man just har tvättat sig, kan ett knep vara att använda en pappershandduk, säger Rolf Andersson, hygienexpert inom SCA.

Ska händerna bli riktigt rena efter toalettbesöket behövs tvål och att man tvättar i 15-20 sekunder. Minst lika viktigt är sedan att man torkar händerna riktigt torra på en pappershandduk. Bakterier trivs nämligen i fuktiga miljöer.

• Frottéhanddukar och liknande liksom lufttorkare är rena bakteriehärdarna. I en frottéhandduk samlas olika personers bakterier som växer till sig i den fuktiga handduken. Torkar du händerna riktigt torra i en lufttork blir visserligen händerna fria från bakterier, men istället sprids bakterierna i rummet, säger Rolf Andersson.

Undersökningen visar även att 22 procent av svenskarna ofta tycker att toaletten på arbetsplatsen känns ofräsch. Bara 25 procent uppger att den alltid känns fräsch. Fem procent använder sällan eller aldrig toaletten på jobbet utan väntar tills de kommer hem istället.

Och är toaletten ofräsch påpekar man det för sina kollegor – bara 10 procent avstår från att kommentera det.

När svenskarna får rangordna vad som är viktigast på toaletten är det att den är städad och luktar gott, har flytande tvål och pappershanddukar. Däremot är det inte så viktigt att toaletten har modern utrustning, att det finns hygienskydd för toalettsitsen eller att toaletten ligger avskilt till.

• Städningen är förstås viktig. Bakterierna finns där smutsen finns. Speciellt viktigt är att man torkar av handtag, spolknappar, lysen och kranar med rengöringsmedel och att man tömmer papperskorgarna regelbundet, säger Rolf Andersson.

Svenskarna är inte speciellt oroliga för att bli smittade av olika sjukdomar när de använder toaletten på arbetsplatsen, bara 8 procent är rädda för det.

• Man behöver inte oroa sig för att bli smittad av till exempel förkylningsvirus eller könssjukdomar när man använder offentliga toaletter, förutsatt att man tvättar händerna. Däremot är ju exempelvis salmonella oerhört smittsamt, säger Rolf Andersson.

Undersökningen presenteras med anledning av att den 19 november är World Toilet Day – ett arrangemang som initierats av den ideella organisationen World Toilet Organization för att uppmärksamma de sanitära missförhållandena som finns runt om i världen.

• Vi tycker att det är viktigt att belysa användarnas upplevelse av hygienen på toaletterna och hur det skiljer sig åt mellan länderna. Samtidigt vill vi gärna upplysa om vikten av god handhygien, säger Camilla Hagstedt, Regional Brand Manager för Tork på SCA.

I undersökningen från Tork har 330 svenskar och totalt 2 500 personer från Finland, Belgien, Tyskland, England, Frankrike, Polen och Sverige tillfrågats. Fördelningen mellan män och kvinnor är jämn och åldersmässigt är personerna mellan 20 och 64 år.

Topplistan  – så duktiga är vi på att tvätta händerna efter toalettbesöket
England 89 procent
Tyskland 89 procent
Finland 89 procent
Sverige 87 procent
Polen 86 procent
Frankrike 76,5 procent
Belgien 76 procent

Topplistan  –  Så många tycker att toaletten på arbetsplatsen ofta känns ofräsch
Finland 10 procent
Sverige 22 procent
England 35 procent
Tyskland 35 procent
Polen 37 procent
Belgien 40 procent
Frankrike 48 procent

Tips!

Så håller du toaletten på arbetsplatsen fräsch

• Städa toaletten ofta och var extra noga med att torka av lysknappar, spolknappen, kranen och handtagen med rengöringsmedel.
  • Se till att det finns en bra papperskorg
  • Använd flytande tvål
  • Använd engångshanddukar och ha dem förvarade i dispensrar (hållare) för skydd mot smuts.

Så får du en god handhygien:

• Tvätta händerna med tvål och ljummet vatten i 15-20 sekunder
  • Kom ihåg att tvätta under naglarna, ringar och andra smycken
  • Använd pappershandduken till att stänga kranen
  • Att bara torka händerna med ett torrt papper räcker långt.
  • Bakterierna sitter ytligt och fastnar i pappret.

För information och bilder
Camilla Hagstedt, Regional Marketing Manager för Tork på SCA