Hörselskadades Riksförbund

Varannan har problem med dålig ljudmiljö på jobbet

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 08:39 CET

Varannan anställd har problem med dålig ljudmiljö på jobbet. Det visar en ny rapport som Hörsel­skadades Riksförbund (HRF) presenterar i dag, torsdag.

– Det här innebär en hälsorisk. Störande ljud är ett växande miljöproblem som måste tas på allvar, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.

Ljudstress har blivit ett allt vanligare fenomen. Nästan överallt översköljs vi av en kakofoni som sliter på oss, stör koncentration, gör det svårt att höra och samtala, försämrar minnet och bidrar till olika hälsoproblem.

HRF:s nya rapport ”Kakofonien” visar att svenska folket upplever ljudmiljön som ett stort problem – på kontoret, i skolan, på restauranger med mera. Hela 44 procent har svårt att höra vad andra säger på jobbet, enligt HRFs undersökningar (HRF/Novus Opinion).

– Störande ljud är en bortglömd arbetsmiljöfråga. Regelverken är alldeles för svaga, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.

– Det drabbar inte minst kvinnodominerade arbetsplatser, som förskola och skola.
Två av tre medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund tycker att ljudmiljön är ett problem varje dag/varje vecka. Över hälften har ofta/ibland svårt att höra vad eleverna säger i klassrummet. Även på kontor är problemen stora; 57 procent tycker att ljudmiljön i kontors­landskap är störande.

– Så här kan det inte få fortsätta, säger Jan-Peter Strömgren, som på torsdagen sjösätter HRFs ettåriga kampanj “Befria samtalet” med en utställning om ljudmiljö på Centralen i Stockholm.

– Vi vill vi få arbetsgivare, fack, kommuner, arkitekter och alla andra att börja tänka ”ljudsmart”. Det är dags för ett samtalsvänligt Sverige, där alla mår bättre – inte minst hörselskadade.

Ladda ner rapporten på www.befriasamtalet.se

Bilder på Jan-Peter Strömgren finns på www.hrf.se/bilder
För mer information:
Ingvild Falkenhaug, informationschef, tel 070-536 22 43, ingvild.falkenhaug@hrf.se