Hörselskadades Riksförbund

Varannan stockholmare har svårt att höra på restaurang och café

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 06:29 CET

Mer än varannan person i Stockholm tycker att det är svårt att höra och samtala på krog och café på grund av dålig ljudmiljö. Det visar en Novus-undersökning, som Hörselskadades Riksförbund (HRF) låtit göra.
Och stickprov på 44 restauranger visar varför:
– Många krögare serverar oerhört dålig akustik till sina gäster, säger Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande, som leder kampanjen ”Befria samtalet”.

Nästan alla stockholmare tycker att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går ut för att äta och fika, enligt en opinionsundersökning (HRF/Novus). Ändå har 58 procent ofta/ibland svårt att höra på restauranger och caféer.
– Det är en absurd siffra, med tanke på att det handlar om självklara mötes­platser. Samtalet är ofta lika viktigt som maten eller kaffet, säger Jan-Peter Strömgren.
Orsaken till ljudmiljöproblemen på krogen blev uppenbar när HRFs Stockholms­distrikt gjorde en hörbarhetskoll på 44 slumpvis utvalda caféer och restauranger. Bara tre ställen bedömdes vara samtalsvänliga. Övriga hade dålig eller brist­fällig ljudmiljö, framför allt på grund av akustiken, som förvandlade röster, steg, skrammel med mera till på­fres­tande oväsen (se bifogad restauranglista).
– Dålig ljudmiljö är inte bara dåligt för gäster och personal – det är dåligt för affärerna också. Mer än hälften av stockholmarna säger att de undviker ställen där de vet att ljudmiljön är dålig, säger Jan-Peter Strömgren, som är övertygad om att krögarna skulle tjäna på att investera i akustiksanering.
– Sex av tio säger att de skulle välja ställen med samtalsvänlig profil, om de kunde.

Ljudmiljöproblemen finns inte bara på krogen. I morgon, torsdag, samlas arbetsmiljöingenjörer, skydds­ombud, skolledare med flera på konferensen ”Befria samtalet”, för att få kunskap om hur de kan börja tänka ”ljudsmart” och skapa ett hälsosammare ljudklimat. Läs mer på www.befriasamtalet.se

”BEFRIA SAMTALET” – en konferens om ljudmiljö
Tid: torsdag 17 februari kl 9.00–16.00
Plats: Bankettsalen, Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98