Marknad Varberg AB

Varberg Nominerad till Årets Stadskärna 2013

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2013 12:26 CEST

ÅRETS STADSKÄRNA 2013
– NOMINERADE STÄDER KLARA!

De nominerade städerna är...
Varberg
Västerås
Örebro
Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut för 19:e året i rad av organisationen Svenska Stadskärnor. Finalisterna för 2013 har idag utsetts av juryn och vinnaren kommer att koras på årskonferensen i Visby den 30 maj. Guld, silver och brons fördelas då mellan de nominerade städerna

Det finns en god anledning till att städer ofta beskrivs som levande organismer, där stadskärnan ärstadens puls, själ och hjärta som behöver engagemang och omtanke för att blomstra. En levande stadskärna har förmågan att locka människor att besöka staden, att bosätta sig där, flytta sin verksamhet dit och investera i dess framtid. Stadskärnan är stadens ansikte utåt och därmed en avgörande del i stadens varumärke. Den är nyckeln till framgång.

Årets Stadskärna är en utmärkelse för framgångsrik utveckling av stadskärnan. Den ges till den svenska stad som under de närmaste föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Med framsteg menas att det finns ett flertal mätbara resultat av stadskärnans utveckling.

För mer information kontakta juryn:
Lena Lindström, ordförande
Tillväxtavdelningen Örnsköldsviks kommun
Tel: 070-651 93 10, 0660-88 412
Mail: lena.lindstrom@ornskoldsvik.se

Eva Hägglund, vice ordförande
Sveriges kommuner och Landsting, SKL
Avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad
Tel: 070-637 21 44, 08-452 78 67
Mail: eva.hagglund@skl.se

___

FRÅGOR till Marknad Varberg besvaras av Roger Almén, tel 0340-86821

Marknad Varberg är ett näringslivsutvecklingsbolag som marknadsför varberg som en attraktiv ort för företag, besökare och boende. Vårt fokus ligger på att utveckla näringslivet med alla de delar som behövs för att göra Varberg till en komplett och attraktiv kommun. Vi har kommunens uppdrag att arbeta med näringslivsutveckling. Två områden som vi har specialinriktning på är besöksnäringen och den konsumentinriktade handeln. Vi driver bl.a. Turistinformationen och bistår även butikerna med service.
Vi arbetar för att hela Varbergs näringsliv ska leva 365 dagar om året. Allt hänger ihop, anser vi.