Transportföretagen

Varbergs Hamn tog hem Pegasuspriset 2012

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2012 10:30 CEST

Varbergs Hamn tilldelades idag Pegasuspriset vid en ceremoni i Visby

Juryn för Pegasuspriset har enats om att utse Varbergs Hamn till årets vinnare. I motiveringen heter det att Varbergs Hamn har fokuserat på ett resurssnålt transportsystem ur systemperspektiv, vilket reducerat miljöpåverkan från transportkedjorna.

- Vi är mycket stolta och glada. Pegasuspriset uppmuntrar oss att fortsätta jobba för hållbara logistiklösningar genom ökad samverkan mellan olika transportslag,
säger Antti Laakso, VD Varbergs Hamn.

Transportföretag i alla branscher jobbar aktivt och målmedvetet för att minska miljöpåverkan från sin verksamhet. Samtliga tre nominerade företag (Varbergs Hamn, Jetpak och Ragn-Sells) är föredömen inom området. Med Pegasuspriset vill TransportGruppen visa på goda exempel som dessa från det arbete som pågår inom transportnäringen för att minska både direkt och indirekt påverkan på vår miljö.

Den oberoende juryn har bestått av: Inger Gustavsson, Vinnova, Birgitta Resvik, Fortum och Sören Belin, Belin Consulting.

Peter Jeppsson, VD för TransportGruppen delade ut priset – ett grafiskt blad – som utformats av Lasse Åberg.

I samband med prisutdelningen diskuterades vad företag kan göra för att bidra till en hållbar utveckling av Björn Alvengrip, ordförande TransportGruppens styrelse och Sören Belin, ordförande i Pegasusprisjuryn.

Priset delas ut för femte året i rad. Tidigare vinnare är: Maersk Line (2011), Taxi Stockholm och Taxi 020 (2010), Göteborgs Hamn (2009) och Renova (2008).

För mer information kontakta: Ebba Engström, pressekreterare: 0730-447120 eller ebba.engstrom@transportgruppen.se

Läs mer om Pegasuspriset och tidigare års vinnare på www.transportfakta.se

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 500 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.