SEQR

Varenda krona går till välgörenhetsorganisationena: Allainsamlingar.se möjliggör mobilgåvor utan avgifter

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 09:19 CET

När en person skänker pengar till välgörenhet med mobilen har det hittills försvunnit upp till 10 procent i avgifter innan gåvan kommit in på mottagarkontot. Nu startar Allainsamlingar.se där mobilgåvor blir helt avgiftsfria och varenda krona som samlas in går direkt in på välgörenhetsorganisationernas insamlingskonto.

Idag öppnar den nya insamlingssajten Allainsamlingar.se, som utvecklats av företaget bakom den mobila betallösningen SEQR. Alla gåvor som går genom Allainsamlingar.se går oavkortat till välgörenhetsorganisationernas insamlingskonto. Från start går det att skänka till Bris, Barncancerfonden, Stockholms Stadsmission, Plan och Operation Smile.

Både för välgörenhetsorganisationer och givare är det viktigt att det är enkelt att skänka. Idag väljer därför allt fler att skänka med mobilen. Kattis Ahlström, generalsekreterare på Bris är positiv till möjligheterna som Allainsamlingar.se öppnar:

– Det är många barn och unga som vill komma i kontakt med Bris och vi har våra linjer öppna mellan 10 och 22 alla dagar. För att kunna hålla öppet alla dessa timmar är vi helt beroende av bidrag. Vi har därför länge letat efter en lösning som både underlättar givandet och där hela gåvan går till vårt arbete för utsatta barn. Allainsamlingar.se uppfyller båda våra önskningar, säger Kattis Ahlström.

Alla välgörenhetsorganisationer med ett 90-konto som är medlemmar i Frii (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) är välkomna att ansluta sig till Allainsamlingar.se. På webbsidan finns en QR-kod som är unik för varje organisations insamling. Koden är enkel att sprida både i digitala kanaler och går att trycka upp på affischer eller flygblad. På så sätt kan alla skapa sin egen insamlingskampanj. När organisationerna använder Allainsamlingar.se för att ta emot gåvor, tas ingen transaktionsavgift eller fakturaavgift ut.

– Vår mission är att förändra betalindustrin på samma sätt som Spotify förändrat musikbranschen. När uppemot 10 procent av en gåva försvinner i olika avgifter vid en transaktion till en välgörenhetsorganisation visar det tydligt att betalbranschen måste förändras. På Alla insamlingar kommer varenda krona fram. Dessutom toppar SEQR med 50 kronor vid varje förstagångs gåva, säger Anders Forssten, ansvarig Allainsamlingar och Chief Marketing Officer på SEQR.

För att ge en gåva genom Allainsamlingar.se behöver givaren ladda ner SEQR:s app som finns gratis i Appstore och Google Play. Från appen kan du sedan antingen scanna organisationens kod på Allainsamlingar.se eller ge en gåva direkt i appen. Sedan är det bara att godkänna transaktionen med en pinkod.

För mer information:
Anders Forssten, ansvarig Allainsamlingar.se
Mobil: 0705-104 731
e-post: anders.forssten@seamless.se
www.allainsamlingar.se

Om SEQR
SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 30 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. Du kan handla med SEQR på bland andra Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. 2013 lanserades SEQR i Rumänien tillsammans med Garanti Bank och under våren 2014 är lansering planerad i Belgien i samarbete med bpost bank. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se