Kalmar Science Park

Varför inte garderoben i mobilen?

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 07:00 CEST

Att strukturera och matcha sina kläder i mobilen var en självklar tanke för Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson, som startade sitt eget företag 18 år gamla. Den 15:e juni lanserar de sin modeapplikation myClosetRoom.

—Affärsidén kläcktes av bekvämlighetsskäl. Jag ville hellre kolla i mobilen för att bestämma morgondagens outfit än att rota i garderoben, berättar Felicia Åkerlind.

Att dela bilder på outfits har blivit omåttligt populärt. På Instagram och Pinterest hittar du fashionkonton med hundratusentals följare som dagligen publicerar klädval. Modeapplikationen myClosetRoom är redigeringsverktyget innan delning! Här frilägger du bakgrund, jobbar ”lager på lager” och sätter ihop collage så dina outfits blir närmast produktbild-lika. Du skapar din garderob där du mix-matchar egna plagg med plagg från modemärken, bloggare eller kläddesigners. Därefter delar du dina outfits publikt eller visar och skapar dialog mellan dina närmaste vänner.

Med vänfunktionen kan du gå in i din kompis garderob, låna ett plagg till din egen garderob och skapa ett förslag till vad som passar ihop. Ni kan skicka bilder mellan varandra och ge smakråd!

Visionen är en samlad plattform inom mode. På sikt kommer de samla bloggare och modeikoner till en bred kanal för stilinspiration. Istället för att besöka många olika mediekanaler kommer användaren finna allt i appen.

Den 15:e juni sker lansering på App Store och Google Play. Externa tekniker hjälper till med utvecklingen och under sommaren analyserar Felicia och Josephine hur appen tas emot på marknaden. Efter sommaren satsar de på marknadsföring, främst genom sociala medier. I Kalmar Science Park Incubator träffar de regelbundet en affärsutvecklare som är ett stöd i processen.

—Vi har lärt oss så mycket om att driva företag sedan vi flyttade in här. Här har vi också knutit många viktiga affärskontakter, säger Josephine Eskilsson.

Sommartips med modeapplikationen:

• Mix-matcha för beachen
  • Rese-packa via mobilen
  • Planera din outfit inför sommarfesten
  • Hitta sommarerbjudanden
  • Håll koll på sommarmodet
  • Fördriv restiden på ett roligt sätt

Kontakta myClosetRoom AB:

Josephine Eskilsson | myClosetRoom
Ordförande och delägare
info@myclosetroom.com

Kalmar Science Park är den kreativa mötesplatsen för idéer och innovativa företag som vill växa. Medlem i Swedish Incubators & Science Parks, den rikstäckande branschorganisationen, och bidrar till att utveckla det nya näringslivet i Sverige.