Kristdemokraterna, KD

Varför så tyst Ulvskog?

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 14:25 CET

– Idag avslöjar tidningen Metro att Systembolagets vd Anitra Steen har ett pensionsavtal som kan få vilken börsdirektör som helst att bli grön av avund. Trots det har det varit märkvärdigt tyst från socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog.

Det säger Maria Larsson, Kristdemokraternas vice partiordförande, på tisdagen.

– Varför är du så tyst idag Marita? Inte kan väl Systembolagets förmånliga pensionsavtal vara förenligt med ägarnas intentioner? Och är det inte än mer orimligt att en vd som kommer från de egna leden får en pension som på ett så tydligt sätt bryter mot regeringens riktlinjer?

– Varför riktar du inte samma krav till Olof Johansson som du gjorde till LKAB:s ordförande att pensionsavtalet för bolagets vd måste omförhandlas?

– Enligt Tidningen Metro har Anitra Steen, som förutom att vara vd för Systembolaget också är gift med statsminister Göran Persson, ett pensionsavtal som är mer förmånligt än Martin Iverts. Samtidigt som Iverts får 65 procent av lönen från det han fyller 60 år och fem år framåt, får Anitra Steen hela 70 procent av lönen. När Iverts pension sänks till 50 procent av avgångslönen på hans 65 års dag, får Anitra behålla sin höga pension livet ut

– När Sveriges Radios Ekoredaktion för två veckor sedan avslöjade LKAB:s vd Martin Iverts förmånliga pensionsvillkor sa Marita Ulvskog att det verkar helt orimligt att ha pensionsavtal som ger ett sådant utfall. Och menade att det inte kan vara i enlighet med ägarnas, statens, intentioner. Att det överhuvudtaget tecknats ett så förmånligt avtal skyllde hon på att LKAB:s styrelseordförande är hämtad från det privata näringslivet.

Maria Larsson
riksdagsledamot, kd