Hjärntrusten Management

Varför slår man samman sjukhusen i Lund och Malmö?

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 12:29 CET

- Det är ett spännande, aktuellt ämne som väcker mycket känslor, säger Inger Mansfeld, VD för Hjärntrusten. Seminariet kommer inte bara handla om sjukhussammanslagningen utan även om sammanslagningar överhuvudtaget.

På plats kommer Sören Olofsson att finnas som är regiondirektör i Region Skåne. Det är han som genomfört sammanslagningen av sjukhusen i Lund och Malmö. Tillsammans med Cecilia Schelin Seidegård, som är nyutnämnd landshövding på Gotland och som hade uppdraget att slå samman Karolinska sjukhuset och Huddinge sjukhus, kommer Sören Olofsson att diskutera argumenten för och emot sjukhusfusioner. Ledare för diskussionen kommer Ingemar Ihse, professor vid LU och framstående kirurg, att vara och det är många som är intresserade av att komma och lyssna.

- Redan innan vi hade hunnit börja informera om det här seminariet så var det en hel del folk som anmält sig, säger Inger Mansfeld. Även personer som är emot sammanslagningen kommer att dyka upp.

Riktar ni er till en speciell målgrupp?

- Vår målgrupp består av beslutsfattare, såväl företagare, politiker och chefer inom offentlig verksamhet.

Kan det här seminariet påverka sammanslagningen av sjukhusen?

- En del politiker har anmält sig och kanske så får de kunskap som gör att de agerar på ett annat vis. Det kan även hända att personer som är negativa emot sammanslagningen ändrar åsikt och slutar motarbeta sammanslagningen. Beslutet är redan taget men mycket kan hända på vägen.

Hur ser ni på sammanslagningen?

- Vi tar inte ställning, vi tycker att det är ett ämne som är värt att diskutera.

Vad får deltagarna ut av det här seminariet?

- De får höra andras tankar kring problemet och varför man gör en sammanslagning av sjukhusen. De får även en möjlighet att själva diskutera och ställa frågor.

Vill du deltaga i lunchseminariet?

Tid och plats

Onsdagen den 16 februari 2011, klockan 11.30-13.30 på Filmstaden, Västra Mårtensgatan 12 i Lund.

Anmälan och pris

Anmälan senast den 14 februari till: seminarium@hjarntrusten.se, eller på telefon 046-151080. Lunchseminariet kostar 595 kronor (exkl. moms), inklusive lunch.

Text: Michaela Wedin

Hjärntrusten stärker chefers och ledares förmåga att utnyttja förändringar i marknad och omvärld till att utveckla sig själva och den egna verksamheten.

Tack vare vår samlade erfarenhet har vi omfattande kunskap om ledarskap, nära kontakter med beslutsfattare samt en god förmåga att känna igen och utveckla bra ledare.