Varför stoppa byggandet?

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 13:28 CET

PRESSMEDDELANDE FRÅN SOCIALDEMOKRATERNA I RIKSDAGEN

Varför stoppa byggandet?

En enkät som de allmännyttiga bostadsföretagens organisation, SABO, gjort bland sina medlemsföretag visar att ett stort antal planerade nybyggen av hyresrätter inte blir av då den borgerliga regeringen helt tar bort investeringsstöd och räntebidrag till bostadssektorn.

-Om SABO:s uppgifter stämmer så innebär det att den borgerliga regeringens politik kommer att slå hårt mot medelstora och mindre städer. Den ekonomiska risken att bygga nytt kommer att bli för stor ute i landet. Det säger Carina Moberg(s) ordförande i riksdagens civilutskott.

-Det vi nu ser är ett första steg för borgerligheten att införa marknadshyror. Slopade räntebidrag kommer att leda till högre hyror och färre hyreslägenheter. På sikt kan det leda till en katastrofal situation för studenter och unga, som är i starkt behov av låga hyror. Det är tydligt att den borgerliga regeringens politik ökar klyftorna och drabbar dem som redan har det svårast, avslutar Carina Moberg (s).

Anders Ekman
Politisk sekreterare
anders.ekman@riksdagen.se

Carina Moberg