Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Varken den moderatledda majoriteten eller stockholmarna har någon anledning att vara nöjd över 2009 års ekonomiska resultat

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 13:25 CET

-Varken den moderatledda majoriteten eller stockholmarna har någon anledning att vara nöjd. De ekonomiska överskott som idag presenteras sker utifrån en spariver i kombination med medvetet försämrad kvalitet. Detta gäller stadens samtliga verksamheter, såsom barnomsorg, skola, äldreomsorg och sociala verksamheter. Det är kortsiktiga nedskärningar som kommer att slå tillbaka hårt i framtiden, säger oppositionsborgarrådet Yvonne Ruwaida (MP).

-Det är provocerande att skryta om vinster när vi vet att köerna till förskolan är alltför långa, att barngrupperna växer och att andelen utbildad personal är för låg. Dessutom räknar moderaterna hem ytterligare 92 miljoner utöver de stora nedskärningar på förskolan som de har aviserat sedan tidigare, säger Yvonne Ruwaida (MP).

-För oss som vill satsa på unga stockholmare är moderaternas nedskärningar mycket oroande. 15 miljoner sparas in på den verksamhet ute i stadsdelarna som är till för de unga stockholmare som står allra längst från arbetsmarknaden. Detta samtidigt som arbetslösheten bland unga alarmerande hög. Miljöarbetet samt kultur- och föreningsverksamheten har bantats, säger Yvonne Ruwaida (MP).

-Det är dålig politisk styrning av den moderatledda majoriteten att gå med 124 miljoner i överskott för trafik- och gatuverksamheten samtidigt som underhållsbehoven är kraftigt eftersatta. Man har skurit ner personalstyrkan så mycket att den kvarvarande personalen inte hinner med sina arbetsuppgifter, säger Yvonne Ruwaida (MP).

-Moderaterna har inte lyckats genomföra vallöftet att gräva ner återvinningsstationerna i staden eller att genomföra satsningen på Sätra återvinningscentral. Istället väljer man att spara in ytterligare 10 miljoner på verksamheten, säger Yvonne Ruwaida (MP).

-Det är mycket förvånande att Moderaterna väljer att presentera ett resultat innan årsredovisningen är klar, underskriven och presenterad till kommunstyrelsen, säger Yvonne Ruwaida (MP).

För ytterligare kommentarer:
Yvonne Ruwaida, 076-129 18 95
Adam Axelsson, 076-12 29 657

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs plan 1, 105 35 STOCKHOLM
08-508 29 000 (växel)

Pressekreterare Anna Norberg 0761- 22 97 97

Läs mer om grön politik: www.mp.se/stockholmsstad