ABF Malmö

Varmt välkomna till ABFs 100-årsfirande i Malmö Folkets Park

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 13:58 CEST

Lördagen den 8 september kommer ABF Malmö fira att organisationen fyller 100 år, med flera olika evenemang på många scener i Malmö Folkets Park.

Det kommer att finnas något för alla. Det kommer vara dansuppvisningar, körer, musik, ukuleleorkester, föreläsningar, utställningar, barnaktiviteter, överraskningar och mycket mer. Festligheterna är mellan klockan 13.00-18.00.

- Det stora nationella firandet var i Stockholm i juni, men vi vill att även Malmöborna ska få del i att vi fyller 100, säger ABF Malmös studieombudsman Conny Pettersson. Egentligen bildades inte ABF i Malmö förrän 1919, så vi kommer säkert återkomma med ett firande även 2019, men varför vänta, skrattar Conny.

ABF som grundades 1912 av Socialdemokraterna, LO och Kooperativa förbundet, är Sveriges första och största studieförbund som finns i alla landets kommuner. ABF erbjuder studiecirklar, kurser, föreläsningar och kulturarrangemang. Även fast ämnesområdena förändrats under 100 år och ABF nu måste kämpa med framtidens viktiga frågor som demokrati, klimat och miljö finns alltid det mänskliga behovet av att vilja lära.

- Studiecirkeln är ett grupparbete i sin bästa form där alla bidrar med sin kunskap. Du är där utifrån vad du själv vill lära och det finns inga pekpinnar eller betyg. Det är fritt och frivilligt. Och visst är det fantastiskt att studiecirkeln som metod är lika modern idag som för 100 år sedan? Det tycker vi på ABF är värt att fira, säger Conny Pettersson.