SIBA AB

Varning för åska till helgen – Elektronik kan slås ut

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 08:55 CEST

Varje sommar drabbas Sverige av mellan 100 000 och 200 000 blixtnedslag enligt Cooray Vernon, professor i elektricitetslära vid Uppsala Universitet. Till helgen väntas åska enligt SMHI. Följdeffekten: sönderslagna hemelektronikapparater. Ett normalår ökar antalet trasiga apparater med mellan 30-40 procent hos SIBAs serviceverkstäder i augusti. Men det går att skydda sina apparater från åskan.

Hittills har det inte varit en åsksommar. Den senaste veckan har vi njutit av sol och värme, men åskurladdningar är att vänta. I Sverige åskar det mest under juni-augusti. Och det är när semesterfirarna kommer hem från sin semester i augusti, som många upptäcker att TVn, datorn eller digitalboxen slagits sönder av åskan. Trycket på serviceverkstäderna i augusti-september är därför stort.

– Varje år kan vi se en klar koppling mellan åska och antalet inlämnade reparationer säger Jörgen Dernbrant, VD Assist Servicekedjan. Om det åskar kan inflödet av trasiga apparater öka mellan 30 till 40 procent mot normalt. Folk blir lika förvånade varje år att det hänt just dem.

Utsatta produkter Framförallt är det TV-apparater, DVD-spelare, trådlösa telefoner och modem som slås ut av åskan. Att produkterna inte skyddats mot ett åsknedslag kan bli dyrt för den enskilde eftersom produktgarantier inte täcker åskskador. Därför får man själv få stå för reparationskostnaderna om inte ett trygghetsavtal tecknats vid köpet.

– Av erfarenhet vet vi att det lämnas in betydligt fler trasiga produkter till varuhusen under åskintensiva perioder. Vi vet också att försäljningen av dessa produkter ökar under sommarmånaderna, även om åskan inte alltid är den enskilda anledningen till försäljningsökningen, säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA.

Den sista etappen av den digitala TV-nedsläckning har lett till att SIBA redovisar försäljningsökningar på digitalboxar som framförallt är i farozonen i år.

– Med tanke på det stora antalet digitalboxar som sålts det senaste kommer nog många att hamna hos våra verkstäder efter sommarens åskverkningar, tror Anders Stenborg, butikschef SIBA Järnbrott i Göteborg.

Var förberedd För att undvika besvär med reparationer och onödiga kostnader bör du alltså vara förberedd och skydda dina apparater mot åskan. SIBAs Serviceansvarig Magnus Ekberg bjuder på sina bästa råd:

– Dra ut sladden vid risk för åska eller när du åker på semester. Såväl telefonsladd som antennsladd och strömsladdar. Ett blixtnedslag flera kilometer bort kan leda till överspänningar i ledningarna, som kan slå ut dina apparater.

– Inga åskskydd eller åskledare ger 100 procentigt skydd. Vid ett direktnedslag hjälper vare sig åskskydd eller åskledare.

– Teckna ett trygghetsavtal redan när du köper din apparat. Den vanliga produktgarantin gäller inte för åska och du riskerar att få stå för hela reparationskostnaden själv.

För mer information, kontakta: Sara Widman, informationsansvarig SIBA: 0704 500 235

Om SIBA
SIBA har funnits på hemelektronikmarknaden i över 55 år och är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 56 varuhus i Sverige, Norge och Danmark. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2005/2006.

Fakta om åska
- Energin i alla blixtnedslag i världen under ett år skulle räcka till att försörja Sverige med energi under ett år. - Varje sommar drabbas Sverige av mellan 100 000 och 200 000 blixtnedslag.

- I Sverige åskar det mest i juni-augusti, oftast en timme och vanligast på eftermiddagen.

- Ett blixtnedslag innehåller en strömstyrka på cirka 30 000-200 000 ampere. I Sverige bildas så kallade ”positiva blixtar” som ofta kan få en strömstyrka på 200 000 ampere. De här blixtarna är därför kraftfullare och orsakar större skada. Positiva blixtar bildas när åskmolnen ligger på ett lägre avstånd från marken, som det gör i Sverige (cirka 3-5 kilometer) än i till exempel tropikerna där åskmolnen ligger på 7 kilometers höjd.

- Temperaturen i en blixt kan uppgå till 30 000 grader.

Källa: Cooray Vernon, professor i elektricitetslära vid Uppsala Universitet, 018-471 58 09