Holebrook sweden

Varumärket Holebrook firar 20 år. Blå vindar, vatten och stickade tröjor...

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2019 07:00 CET

För tjugo år sedan fick Tina Karstorp en idé. Eller, den blåste omkull henne, rättare sagt, och det blev omöjligt att inte sjösätta den. Varje vår, sommar och höst likadant. Vind i seglen och solen i ryggen. Alla som någon gång varit på sjön vet, att nästan oavsett hur fint väder det är så behövs det alltid en extra tröja. Ett lager till, lite mer värme. Vinden är både en välsignelse och förödande i sammanhanget. Den för en framåt, och den kyler. Och det var här som allt började. Fem stickade tröjor, med ett tunt lager vindskyddande tyg på insidan. Känslan var redan då att detta skulle blir något stort. Tinas man, Peter, drev ett stickeri och allt föll på plats.

Idag är Holebrook ett välkänt varumärke och kunskapen kring stickning har utvecklats vidare. Kollektionerna har blivit större och utökats med andra kvaliteter, men stickat är fortfarande grunden i vårt varumärke. Varje år släpps tre nya kollektioner; Originals, Spring/summer och Fall/winter, både dam och herr.

Holebrook och hållbarhet

Holebrooks strävan efter att belasta miljön så lite som möjligt har varit en grundpelare från start. Under många år stickade företaget i sin egen fabrik i Gällstad, i hjärtat av textilriket. Sedan 2004 har maskinerna flyttats till Litauen där Holebrook låtit ett familjeföretag – inte helt olikt sitt egna  – ta vid produktionen. Idag används flera leverantörer, alla i Europa. Tack vare att produktionen är nära är transporterna korta och möjligheterna att påverka slutresultatet stora. Garner, tyger och detaljer är av högsta kvalitet och noggrant utvalda för att klara tankarna kring hållbarhet och funktion.

- Men att tänka hållbart för oss handlar inte enbart om tillverkning, material och leverantörer. Det handlar lika mycket om kvalitet och design. För oss har hög kvalitet alltid varit en självklarhet. Våra plagg tillverkas av material som känns bra för både kropp och själ; de ska både vara sköna att bära, och ha en tidlös design som håller under flera säsonger, eller till och med årtionden, berättar Tina Karstorp: ägare och grundare.

I samband med 20-årsjubileet har Holebrook blåst liv i favoriter och storsäljare från tidigare säsonger och skapat en jubileumskollektion. Kollektionen består av 6 herrplagg och 6 damplagg alla med marin känsla. För det är dit Holebrook alltid återkommer, till havet och friheten…

Holebrook is a swedish brand, born in 1999. High quality knitwear is our focus. We always strive to create collections that are environmentally friendly and all our garments are produced and manufactured in Europe. Yarns, fabrics and details are at the highest quality and carefully selected to fit our ideas in our strive for sustainability and function. Our company is based in Ulricehamn and we work with agents and distributors in Finland, Norway, Denmark, Germany, Great Britain, Holland, Canada and USA.