VarUnik

VarUnik tecknar distributörsavtal med Heartdean Ltd

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 17:50 CET

VarUnik tecknar distributörsavtal med Heartdean Ltd.

VarUnik kommer att ansvara för försäljning och distribution i Skandinavien av Heartdean Ltd’s storsäljande varumärke EcoKnit. Det är med stor glädje vi tar oss an uppgiften att marknadsföra de miljövänliga EcoKnit handdukarna till den skandinaviska hotellbranschen. Vi gör miljön och branschen en tjänst säger Annika Johansson från VarUnik. Vi har kommit långt vad gäller användande av miljövänliga artiklar och antalet Svanen certifierade hotell och konferensanläggningar växer kraftigt. I både tjänste- och produktledet strävar man efter att minska påverkan på miljön och EcoKnit ligger rätt i tiden fortsätter Annika.

EcoKnit möjliggör minskade koldioxidutsläpp då frottén har snabbtorkande egenskaper. Elförbrukningen kan därmed minskas med mer än 40% och vattenkonsumtionen med 15%. Det är en slitstark frotté som stoltserar med mer än dubbelt så lång livslängd som traditionell bomullsfrotté, vilket minskar mängden avfall. I och med att handduken torkar snabbare möts hotellgästen oftare av en torr handduk, vilket sedermera främjar återanvändning av handduken. Det finns med andra ord tydliga finansiella och miljömässiga skäl att utvärdera den senaste innovationen inom textil och frotté.

Även restaurangbranschen visar ett allt större intresse för miljövänliga produkter och VarUnik ser en stor efterfrågan på deras övriga tyger som till exempel vatten och smutsavvisande bordslinne. Textilierna tvättas en femtedel så ofta som traditionell textil och i lägre temperaturer, vilket även det ger betydelsefulla besparingar av el och vatten.

Företagen kommer att arbeta nära varandra i såväl distributions- och sortimentsfrågor som tillverkning.

Familjen Balladon ursprungligen från Sydafrika har fyra generationers erfarenhet av textil innovation och produktion, vilket föranledde grundandet av Heartdean Ltd 1997 i England. Deras varumärke EcoKnit används av hotell, konferensanläggningar och detaljhandelsledet i 36 länder.

VarUnik erbjuder innovativ textil till hotell och restaurangbranschen där artiklar såsom dukar, löpare och servetter står i fokus. Företaget startades 2009.

För ytterligare information vänligen kontakta Annika Johansson, annika@varunik.se eller 0707 674 175

VarUnik har sen starten 2009 fokuserat på textil inredning och har på senare år valt att inrikta sig på nytänkande miljövänlig textil till hotell och restaurangbranschen. Serieentreprenören Annika Johansson är delägare i bolaget sedan 2014.