Dometic Aktiebolag

Vattenrenaren Continuous Flow UV-160 från Dometic förbättrar smak och skyddar mot bakterier i dricksvattnet

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2003 14:50 CEST

Dometic lanserar vattenrenaren Continuous Flow UV-160 för säkrare dricksvatten. Continuous Flow UV-160 är inte större än en vattenkokare och kopplas enkelt till kallvattenledningen eller kranen. Kolfilter, bakteriedödande UV-lampa och automatisk funktionskontroll garanterar ett gott och säkert dricksvatten.

Continuous Flow UV-160
Vattenrenaren Continuous Flow UV-160 är konstruerad för maximal säkerhet och användarvänlighet. Den kopplas enkelt in i köket och ger därmed tillgång till ett gott och säkert dricksvatten.

Funktion: Vattenrenaren ger ett kontinuerligt flöde på 2-3 liter per minut, tillräckligt för dricksvatten och vatten för matlagning. Vattnet renas i tre steg, en grovsil tar bort större partiklar, ett kolfilter tar bort smak och lukt på vattnet (inkl. klor), och en UV-lampa avslutar processen med att döda virus och bakterier i vattnet. Användning av kolfilter har också rekommenderats för reduktion av bekämpningsmedel. Genom att vattnet i Continuous Flow UV-160 passerar en UV-lampa efter kolfiltret så elimineras riskerna med bakterietillväxt i kolfiltret. Något som annars kan bli fallet.

Säkerhet: En inbyggd sensor mäter kontinuerligt UV-ljusets intensitet och därmed dess bakteriedödande förmåga. Om intensiteten av någon anledning skulle vara för låg så stängs vattenrenaren av. Detta garanterar den avdödande funktionen och därmed vattnets kvalité.

Vattenrenaren säljs av Electrolux återförsäljare samt i Electrolux Home- butiker.

Dricksvattenkvalité
Trots alla kontroller och den generellt goda vattenkvalitén händer det att människor i svenska hushåll blir sjuka av sitt dricksvatten. Ett exempel är ett utbrott av diarresjuka i Söderhamn under vintern 2002 där 3000 personer drabbades. En epidemi som enligt Livsmedelsverket orsakades av dricksvattnet. Varje år förkommer också ett antal rekommendationer om att koka vattnet även om inga sjukdomsfall kan kopplas till problemet.

I enskilda brunnar är det upp till brunnsägaren att se om sin brunn. I många fall är tyvärr kvaliten på vattnet bristfällig. Ofta har brunnsägaren vant sig vid bakteriefloran i vattnet medan eventuella gäster blir sjuka, samma fenomen som svenska semesterfirare upplever på sina semesterresor.

Vattenproblem i Sverige är som vanligast i tiden runt augusti, d.v.s. kring rötmånaden. Det gäller såväl kommunalt som enskilt vatten. Genom användning av en vattenrenare kan risken minimeras.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Dr. Anton Lundqvist, Dometic Water Purification
+46-501 025 27 anton.lundqvist@dometic.se
URL: www.dometic.com/water
Nedladdningsbara bilder finns tillgängliga via vår hemsida www.dometic.se/press

Dometic Water Purification tillverkar också vattenrenare för mer komplicerade vattenproblem. Till exempel avsaltning och reduktion av andra föroreningar som flourid och nitrit.

Dometic är den ledande leverantören av specialkyla och andra produkter och system som utvecklas, formges och tillverkas för att främst användas inom fritidsapplikationer såsom fritidsfordon, fritidsbåtar och hotellrum. Produkterna tillgodoser slutkundens specifika önskemål om vkad komfort utanför hemmet. Dometic levererar även specialkyla för medicinska tillämpningar. Koncernen är organiserad i två verksamhetsområden, Recreation Vehicle and Pleasure Boat Systems samt Special Refrigeration Systems. Dometic har produktionsanläggningar i tio länder, egen försäljnings- och marknadsorganisation i 35 länder samt cirka 65 distributörer globalt. 2002 omsatte koncernen cirka 6 400 MSEK och sysselsatte cirka 4 000 personer. Dometic ägs av EQT, ett ledande riskkapitalbolag i norra Europa, samt nyckelpersoner inom bolaget. Läs mer på www.dometic.se.