Hoppets Stjärna

Vattenreningsmedel har anlänt till Hoppets Stjärna i Port-au-Prince

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 01:00 CET

En Facebookgrupp och OBH Nordica sponsrade den första sändningen av vattenreningsvatten som anlände lördagen den 6 februari till Port-au-Prince.

1 medlem i Facebookgruppen har inneburit 75 liter rent vatten. OBH Nordica har sponsrat de första 2 564 medlemmarna med 75 liter rent vatten per medlem till en summa av 50 000 kr. Vattenreningsvätskan är framställt av det svenska företaget DTI-Sweden AB.

Vattenreningsmedlet kommer att användas på flera olika platser. En del går direkt till  Hopital Communitaire de Frere (sjukhus) och kommer att användas till rening av vattnet I sjukhusets vattensystem. En del kommer att gå till barnhemmet i Carrefour, där 124 barn just nu samlar vatten varifrån man än kan få tag i det och förvarar det i öppna  plastdunkar. Under måndagen kommer personal från Hoppets Stjärna dit och kommer att visa hur man använder kemikalierna.

Det kommer också att skickas till flickhemmet i Carrefour där ungefär 50 flickor bor. Det ska användas för att göra vattnet i deras vattensystem möjligt att använda. Systemet förser både flickhemmet och den näraliggande kliniken med vatten. På kliniken behandlas hundratals patienter.

Rent vatten är nu ett av absolut viktigaste målsättningarna för insatser på Haiti. Genom telefonkontakter från Hoppets Stjärnas olika projektledare kommer det rapporter att befolkningen har ökat med mer än 25 procent i landsbygdsområden runt Port-au-Prince. Det befaras att det kommer att bli en andra kris genom det som hänt och att det direkt kommer att påverka de olika områden där Hoppets Stjärna arbetar.

0662-46100
OBS! Bilder får användas fritt vid publicering. Kontakta oss om ni vill ha mer bildmaterial.
info@starofhope.org

Hoppets Stjärna är en hjälporganisation som ger stöd till 30 000 barn i hela världen. På Haiti ges understöd till 10 skolor och 3 barnhem med tillsammans 6 000 barn. http://www.hoppetsstjarna.se/

Här hittar du Hoppets Stjärnas pressroom och alla Pressmeddelanden: