ExpanderaMera

VD-brev ExpanderaMera kvartal 3 2016

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2016 11:15 CEST

Nu börjar hösten så smått komma och vår verksamhet är i full gång.

Under sommaren hade jag förmånen att medverka vid Almedalsveckan och det var jätteroligt att delta i paneler och driva frågor som är viktiga för oss - att få en ren och sund byggbransch på riktigt. Vi arbetar vidare mot vår vision - att det ledande bemanningsföretaget för bygg-, anläggnings- och installationsföretag i Norden och aktivt bidra till att skapa en sundare och mer jämställd byggbransch- och hoppas innerligt att få med oss hela byggsektorn för det behövs verkligen.

Ordning och reda

Jag önskar att Sveriges Byggindustrier skulle ta ett större grepp om problematiken med svart/grå arbetskraft som förekommer på allt för många byggprojekt. Vi ser tyvärr att detta ökar och framför allt hos några av de större byggföretagen. Vi ser en tendens att vissa stora byggföretag väljer en kortsiktig väg i sitt förhållningssätt till osund konkurrens istället för att tillsammans med Sveriges Byggindustrier krossa den. Det är en farlig väg att välja för Sverige och det är olyckligt att vår egen branschförening inte tar ett större grepp när problemet är så omfattande. I vår allt mer transparenta värld kommer den som fuskar till slut bli påkommen.

Utökning av affärsområdet – Utländsk arbetskraft

Det är svårare än på länge att hitta kompetent arbetskraft och som ett steg i att kunna hjälpa fler av våra kundföretag med kvalificerad arbetskraft utökar vi nu vår verksamhet med affärsområdet utländsk arbetskraft. Detta betyder att vi framöver alltid och ännu mer kommer kunna förse kunder och projekt med kompetenta yrkesarbetare som är högmotiverade. Fler och fler av våra kunder ser fördelar med detta då det möjliggör att få de bästa yrkesarbetarna istället för att ta in någon som ratats av andra på grund av bristande kompetens eller motivation.

Det är också många av våra kunder som ser fördelar med att anlita utländsk arbetskraft via oss istället för att ta in en utländsk UE eller en UE som i sin tur anlitar utländsk arbetskraft. Jag har alltför många gånger hört om att utländsk arbetskraft anlitats utan större granskning med påföljder som att:

1. Det inte varit kompetenta yrkesarbetare
2. Yrkesarbetarna inte får rätt lön eller villkor enligt svenskt kollektivavtal
3. Yrkesarbetarna arbetar mycket mer än vad arbetstidslagen stipulerar
4. Företagen inte betalar sociala avgifter och skatter överhuvudtaget
5. Detta leder stopp i bygget och slutar ofta med utredningar, polisförhör och inte sällan rättegång

När man anlitar oss på ExpanderaMera för en lösning med utländsk arbetskraft skapar vi förutsättningar för framgång genom att förbereda arbetsplatsen och projektet så allt kommer igång och flyter på samt att vi tillser att det finns minst en tvåspråkig arbetande förman/lagbas. Vi har även internt flerspråkig personal vilket skapar trygghet för både kund och anställda.

Ring gärna så berättar jag mer mobil 070 774 87 58, jessica.lofstrom@expanderamera.se

ExpanderaMera är ett av Sveriges största bemanningsföretag inom bygg-, anläggnings- och installationsbranschen. Vi erbjuder små, medelstora och stora byggbolag ökad flexibilitet genom att hitta kostnadseffektiva lösningar inom rekrytering, bemanning och entreprenad. Genom mångårig erfarenhet av byggbranschen har vi den kunskap och det nätverk som krävs för att snabbt och effektivt kunna erbjuda våra kunder kompetent personal på såväl kollektiv- som tjänstemannasidan. ExpanderaMera hyr ut och rekryterar personal inom yrken som: snickare, betongarbetare, elektriker byggnadsarbetare, träarbetare, hantverkare, byggtjänstemän, byggnadsingenjörer, byggchefer.