Micropos Medical AB

VD-Intervju: ”Effektivare cancerbehandling med Micropos Medical” publicerad

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 11:45 CEST

beQuoted har publicerat en intervju med Micropos Medicals VD, Tomas Gustafsson i samband med den förestående nyemissionen.

I intervjun kan man bl a läsa om att RayPilot® för ökad precision vid strålbehandling av cancer finns installerat på fyra universitetssjukhus i Europa.

RayPilot® systemet liknas vid ett kikarsikte som kan komplettera och öka precisionen både på de strålbehandlingsapparater som finns installerade runt om i världen samtidigt som systemet även kan levereras och ingå vid nyinstallationer.

Vidare kan man läsa om att Micropos uppskattning om den teoretiska potentiella världsmarknaden för RayPilot® systemet som består både av en fast installation och en förbrukningsvara beräknas till:

• runt 1.600 miljoner euro för RayPilot® system till befintliga strålbehandlingsapparater. Sedan beräknas det tillkomma runt 900 apparater per år, med ett potentiellt årligt försäljningsvärde på 166 miljoner euro på systemsidan för Micropos. Marknaden för förbrukningsvara värderas till 603 miljoner euro per år.

Bolaget genomför nu en nyemission för att intensifiera marknads- och försäljningsaktiviteterna.

För att läsa hela intervjun gå till:

För att läsa mer om nyemissionen gå till:

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.