Sala Silvergruva

Vdn på Sala Silvergruva mot nya utmaningar

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2013 14:57 CEST

Efter 4år på sin tjänst kommer Vd Johan Björkman att gå vidare till nya utmaningar inom besöksnäringen. Sala Silvergruva erbjuder 8 olika guidade visningar, varav 4 är riktade till barn, alla av olika tidslängd och djup i gruvan. Sala har också i gruvan världens djupaste hotellrum, som är vida omskriven i världens media

” Sala silvergruva har utvecklats mycket positivt under ledning av Johan Björkman. Det gäller både om man mäter i antalet besökare och kvaliteten i verksamheten.  Under hösten lämnar Johan
Björkman tjänsten som VD och går vidare till ett annat stort uppdrag inom turismbranschen. Vi tackar Johan för fyra framgångsrika år. Styrelsen börjar genast arbetet att rekrytera nu VD. säger gruvbolagets ordförande Lena Hjelm-Wallén.

Turistverksamheten harsedan 2005 femdubblats till att år 2012 omsätta drygt 10MKr. Företaget är
fortfarande beroende av ett offentligt stöd, främst från huvudägaren Sala kommun. Genom detta stöd bevarar kommunen ett svenskt kulturarv Man får också värdefull marknadsföring av sin kommun, ett flertal arbetstillfällen och betydande skatteintäkter. Det kommunala stödet varier över tiden, år 2005 var det 4,6Mkr och 2012 endast 1,5Mkr, men trenden är tydlig dvs minskande.

”Jag har aldrig trivts så bra på en arbetsplats, här finns en fantastisk personal, otroligt spännande miljö och vi har utvecklat ett attraktivt produktutbud. Mitt uppdrag, som jag anställdes för, är slutfört
och det är dags för mig att utveckla både mig själv och en annan verksamhet. Jag ser en stor potential i att Silvergruvan skall bli ett stort och betydande besöksmål i Sverige." säger avgående vd Johan Björkman

Styrelsen för SalaSilvergruva har startat arbetet med att rekrytera en ersättare.

Kontaktperson för ytterligare information;

Lena Hjelm Wallén, styrelseordförande, tel. 073-07582214 (på resande fot just nu) därför är ni välkomna att kontakta Styrelseledamot Caroline Drabe tel. 070-9369860

Kontaktperson för press och bilder:Maaike Ouwehand, tf PR-ansvarig, tel. 073-7077 263,

Maaike.ouwehand@salasilvergruva.se

Äventyret Sala Silvergruva - en av världens bäst bevarade gruvmiljöer
Besök vår hemsida www.salasilvergruva.se så får du veta mer om alla spännande aktiviteter som vi kan erbjuda. Vi har 7 olika visningsalternativ, Bed & Breakfast, Gruvsvit, Werdshus, Gruvmuseum och en av Sveriges mest spännande höghöjdsbanor.