Svenska Orienteringsförbundet

Veckan börjar och slutar med nattsudd för Helena Jansson

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 14:42 CET

I måndags kväll festade Helena Jansson, fyra i Jerringprisomröstningen, runt på idrottsgalan i Globen. På fredag kväll är det dags för nytt nattsuddande – men den här gången handlar det om nattorientering.
Jansson, liksom hela övriga orienteringslandslaget, är onsdag-söndag samlade i Göteborg på årets första läger i förberedelserna mot VM i Trondheim i augusti. Under lägret väntar också två tävlingar, en nattorientering på fredag kväll och en jaktstart på söndag, baserat på resultaten från nattävlingen Blue White Night i Mölnlycke. Eftersom nattävlingen, med gemensam start, är en öppen tävling väntas rejält stora startfält med västsvenska topplöpare, samt det danska landslaget som genomför ett läger parallellt.
- Syftet med landslagslägret är att förbereda truppen för sommarens VM, där bland annat lagbygget är viktigt för att skapa den positiva atmosfär som är grunden för att lyckas, säger förbundskapten Marita Skogum.
Skogum ska också hinna med att ha individuella samtal med löparna och utöver de båda tävlingstillfällena fredag och söndag blir det mycket träning, både fysiskt och tekniskt i olika momentpass.
A-gruppen och utmanargruppen består totalt av 18 löpare och av dessa är 16 på plats under lägret. Saknas gör Martin Johansson, som förra helgen succédebuterade i längdskidåkningens världscup och är mitt uppe i sin skidsäsong och Annika Billstam som befinner sig på ett fyra veckor långt läger i Sydafrika.
Att lägret är förlagt till Göteborg är en del i förbundets prioriterade arbete med att bygga upp en stark elitorienteringsmiljö i staden.

Till media:
Träffa landslaget under lägerdagarna
Kontakta förbundskapten Marita Skogum, 070-942 34 56, för att boka in tid och plats för besök vid någon av lägeraktiviteterna.

Mer information om tävlingarna fredag och söndag:
Fredag 22 jan: Blue White Night.
Gemensam start kl. 18.00. Målgång 18.45-19.15.
Samling: Mölnlycke – Frökens Udde badplats.

Söndag 24 jan: Jaktstar i Skatås.
Start och mål vid Kamratgården kl 10.00. Målgång 10.50-11.15.
Mer information: tävlingsledare Stefan Gustafsson, 0760-64 66 56
Svenska Orienteringsförbundets presskontakt