Dramaten

Veckans bloggare: Marie-Louise Ekman om bolagsstämman därefter Elin Klinga och Stina Ekblad

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 15:32 CEST

På tisdag 28 april äger Dramatens bolagsstämma rum. Dramaten står i fokus för svenskt teaterliv och många har frågor. Efter stämman bloggar Marie-Louise Ekman med allmänheten kring frågor som rör teatern. Svaren redovisas följande dag.

Längre fram i veckan är det Final- och Bergmanfestivalsaktuella Elin Klinga som bloggar, och efter henne Stina Ekblad. Stina spelar just nu i Muntra fruarna i Windsor och är dessutom aktuell inför Bergmanfestivalen.

Just nu pågår Dramatens kampanj Ta sceningången med blogg.dramaten.se. Först ut att blogga var teaterchefen Marie-Louise Ekman. Därefter har nya Dramatenstjärnor bloggat varje vecka. Hittills har Frida Hyvönen, Örjan Ramberg, Morgan Alling, Börje Ahlstedt, Killinggänget, Björn Granath, Bruno Ganz, Stefan Larsson, Jonas Karlsson, Livia Millhagen och Alexandra Rapaport bloggat: http://blogg.dramaten.se

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik.1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908.
Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 250 000 personer på sju egna scener samt på turné. Marie-Louise Ekman är VD och konstnärlig ledare. Teatern har omkring 330 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.

Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity