Hästsportens hus

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 13:35 CET

Vecka 46

V75-finaler med Silverhästen på Solvalla

V75 går från superjackpot med tio miljonvinnande system till en högklassig finalomgång på lördag. Toppnumret är förstås gulddrabbningen i Solvallaklassikern Konung Carl den XVI Gustafs Silverhäst. Favorit till hela 500 000 kr i segerpremie är Opal Viking med Jorma Kontio. SM-vinnaren fastnade på väg i snöstormen mot Solvalla i onsdags och fick snöpligt strykas, men har här hittat en mycket bra uppgift. Opal Viking möter bland annat Giant Superman, Triton Sund, Lass Drop och Improve Ås.
Stoeliten öppnar omgången och de flesta av de bästa av landets ston möter upp: Fama Currit, Sara Lu Hanover, Riva del Sole, Zoccer Wadd, Sävaflickan, Spoon Hornline och Camilla Highness. Silverfinalen avslutar V75 och är som vanligt knallhård med bland annat In Cap n´Gown, Prime, Scarlets Aino och Arras på startlinjen.

Breeders´Crown för 3-åriga ston

Ikväll är det dags för semifinaler för de treåriga stona i Breeders´ Crown som körs inom V65 på Bergsåker. Det blir fyra lopp där de tre främsta tar sig till finalen i V75 på Axevalla den 18 november.

Läget just nu och några siffror från superjackpoten

Veckans siffror mot föregående år:
V75 132,1 mkr +73,6
V64/V65 ons 14,8 -13,3
V65 sön 7,5 -23,7
V5 och V65 varje dag 18,6 -2,0 V4 5,7
V3 1,3 -15,7
DD 34,8 -12,2
LD 4,5 -11,4
V/P 25,9 -21,8
Trio 7,2 -12,5
Tvilling 8,6 +129,0
Komb 1,4 -15,9
Totalt veckan 262,5 +22,1
Ackumulerad omsättning är 9 444 mkr, vilket är +1,8 % mot fjolåret.

Superjackpoten på Romme i lördags omsatte136,59 miljoner kronor och 132,13 av dessa spelades från Sverige. Danmark stod för största delen av det internationella spelet som vanligt - denna gång 3,66 Mkr. En bra ökning svarade även Österrike för.
Via ATG-ombuden spelades det för 109,41 Mkr. De stod därmed för 80 % av omsättningen, medan Internet nästan fördubblades till 20,14. Harry Boy drog in 40,96 Mkr och stod därmed för 30 % av omsättningen.
Av de 10 vinnarna med sju rätt var fem spelade på Internet (Eskilstuna, Helsingborg, Krokom, Stockholm, Vallentuna), fyra inlämnade hos ombuden (Huddinge, Göteborg x 2 och Uppsala) samt en från direktspelet på Solvalla.

Nationernas Pris

Storloppet Nationernas Pris avgörs på San Siro, Milano, på söndag. ATG planerar att i en gemensam pott med Norge, Finland och eventuellt Danmark ta emot spel på vinnare, plats och trio till loppet, som är Italiens största över medeldistans och där flera svenska topptravare preliminäranmälts. Se vidare startlista och spelinformation på atg.se.

Travet i våra hjärtan

STC:s och NS:s gemensamma bok Travet i våra hjärtan – en antologi om sporten och spelet genom tiderna travar nu mot mål. Alla som förbeställt det här praktverket som väger 2 kg och omfattar över 500 sidor, får den hemskickad under november.
Boken är förstås den perfekta julklappen till varje travintresserad! Fullödig Information om Travet i våra hjärtan och beställningstalong finns på www.travboken.nu.
Boken lanseras på Solvallas V75-finaler på lördag och de som då köper Travet i våra hjärtan får den kritikerrosade Einars bilder (värde 350 kr) på köpet.

Ny hemsida för region 3

Region 3, alltså banorna Bollnäs, Gävle, Romme och Rättvik lanserar ny hemsida den här veckan! På tisdag den 7 november är det premiär! Då släpps den nya hemsidan som färdigställts under sommaren och hösten.
Adressen blir www.gavledalatravet.se Innehållet utökas avsevärt med en mängd nya avdelningar. Diskussionsforumet "Bollplanket" återuppstår, efterlängtat av många. Dessutom blir det bloggar, tips, resultat, nyheter och annat kul.
Välkomna till gavledalatravet.se nu på tisdag den 7 november från kl 10 00, hälsar regionens sportchef Jan Hedrén.

Premieloppen slog rekord

Intresset för att delta i premieloppen har varit rekordstort i år och avslutades i samband med den 1 november. På varmblodssidan har 61,0% av kullen klarat av att trava ett godkänt premielopp jämfört med 56,7% föra året. Det innebär 1 897 tvååringar i proffsträning och 520 i amatörträning.
På kallblodssidan ökar man rejält från 47,7% år 2005 till 55,1% av kullen i år. 123 av dessa är i proffsträning och 133 i amatörträning.

Tävlingsdagar och storloppsprogram för 2007

Bifogat finns tävlingskalender över samtliga travdagar nästa år (Banor med koden AG framför sig på lördagar betyder V75-bana). Kalendarium med Grupp-löpningar och storloppsprogram är också bilagda detta nyhetsbrev. Samma information läggs även ut på travsport.se under fliken blanketter.

Måldomarkonferens

På onsdag och torsdag är det dags för STC:s årliga måldomarkonferens som samlar landets samtliga måldomare, representanter från STC sport och utbildning, ponnytravförbundet, Ungdomstrav, Travskolan i Wången, inbjudna från media samt travtränarna Kristian Lindberg, Bergsåker, Jim Oscarsson, Eskilstuna, Thomas Uhrberg, Jägersro, Glen Norman, Solvalla och Tom Horpestad, Årjäng.
En viktig del i konferensen är diskussionen och grupparbeten kring ett antal videoexempel på händelser i lopp med syfte att likrikta bedömningen på landets travbanor. Konferensen tar även upp reglementsförändringar, statistik över förseelser i lopp, säkerhet på banorna (SÄBA), monté och förhörsteknik.

Dags för Proffstränarkursen

Idag, måndag, startar höstens proffstränarkurs på Travskolan i Wången och tisdag den 28 november är det examen. Följande elva proffstränaraspiranter finns nu på Wången: Christer Graaf, Eskilstuna, Kai P Jussila, Eskilstuna, Patrik Karlsson, Färjestad, Stellan Lundqvist, Färjestad, Stefan Lönn, Italien, Johan Nilsson, Halmstad, Roger Persson, Bergsåker, Niklas Robertsson, Kalmar, Oskar Svanberg, Mantorp. Niclas Torstemo, Hagmyren och Jan Wagenaar, Solvalla.
Som vanligt ligger den här sista kursens starkt fokus på ekonomi och företagsledning, men många andra viktiga ämnen finns på schemat: Tävlingsreglementet, TDS, Tränaren och pressen, Travsportens historik, Ledarskap, Djurskyddsfrågor, Dopning, Miljöfrågor, Travsporten och media, Data som arbetsredskap, Hästägarens syn på tränaren, Min tränarfilosofi, Arbetsgivarorganisationen, Aktuell forskning, Krav och förväntningar, Hot och möjligheter, Travbanan Östersund, Intervjuteknik och organisationerna RST, TR samt STC.

Två domar i STC:s ansvarsnämnd

Rainer Björkroth och Joakim Lövgren, med professionell tränarlicens på Solvalla respektive Jägersro, har av ansvarsnämnden båda dömts till böter för otillåten medicinering/dopning enligt det strikta tränaransvaret.
Rainer Björkroth tränar Urano Boko som med Daniel Olsson som körsven segrade i ett lopp på Lindesbergs travbana den 6 juni 2006. Dopningsprovet som togs efter loppet visar att det fanns morfin, som är en smärtstillande substans, i hästens urin. Utredningen ger inget besked om hur hästen fått i sig preparatet. Det föreligger ingen misstanke att det skett uppsåtligen eller av oaktsamhet från Rainer Björkroths eller hans personals sida.
Normalpåföljden är böter beräknade med en procent på årsgenomsnittet av inkörda prispengar i tränarverksamheten de senaste 36 månaderna, det innebär 20 000 kr i böter. Domen kan överklagas till STC:s överdomstol.
Joakim Lövgren tränar och kör Selldahir S.G. som segrade i ett lopp på Jägersro den 2 maj 2006. Dopningsprovet som togs efter loppet visar att det fanns flunixin i hästens urin. Flunixin är en smärtstillande substans med antiinflammatoriska och febernedsättande egenskaper.
Utredningen visar att det inte är osannolikt att Selldahir S.G. fått i sig substansen när han stått i en box där en behandlad häst varit uppstallad sex dagar tidigare Joakim Lövgren kan ändå inte undgå det strikta tränaransvaret. Utredningen visar också att Lövgren inte har fört föreskriven behandlingsjournal, att han i de fall som antecknats vid stallplatsundersökningen inte angett hästens namn på förpackningarna och att han förvarat mediciner efter utgången av ordinerad behandlingstid.
Normalpåföljden är böter beräknade med en procent på årsgenomsnittet av inkörda prispengar i tränarverksamheten de senaste 36 månaderna, Till detta kommer brotten mot reglerna om förvaring av olika mediciner. Det kräver straffskärpning, skriver ansvarsnämnden, och dömer Joakim Lövgren till 50 000 kr i böter. Domen kan överklagas till STC:s överdomstol.

USA-rapport

Magna är en av de stora jättarna på USA:s spelmarknad. En nyss utkommen bok är inte särskilt generös emot bolaget eller grundaren Frank Stronach. Nu ifrågasätts framtiden för bolaget, skriver Ingvar Berg i USA-rapporten. Läs mer i bilagan.

Två europeiska segrar i Breeders’ Cup

”Europas bästa chans kan vara engelska superstoet Ouija Board, som kan ta en ny seger i Filly and Mare Turf.”
Så stod det i förra veckans Nyhetsbrev inför lördagens Breeders’ Cup-tävlingar på Churchill Downs i Kentucky, galoppsportens inofficiella VM.
Ouija Board motsvarade alla förväntningar och upprepade segern från 2004 i loppet (i fjol var hon tvåa). Därmed har det 5-åriga stoet tagit 10 segrar på 21 starter och sprungit in motsvarande 41 miljoner kr.

Ouija Board ägs av Lord Derby, familjen vars namn är ursprunget till alla derbylopp och derbymatcher. Hon tränas av Ed Dunlop och reds av galoppens ”golden boy”, Frankie Dettori.
Dettori satt också i sadeln på en annan engelsktränad häst, 3-årige Red Rocks, som överraskande vann det näst högst doterade loppet, Breeders’ Cup Turf. Red Rocks är en son till dubble derbyvinnaren Galileo, som i år fått sitt definitiva genombrott som avelshingst. Tvåa slutade 7-årige Better Talk Now, som vann loppet för två år sedan, medan Hurricane Run, tidigare i år rankad som världens bäste galoppör, åter var en besvikelse och slutade sexa.
Tävlingarna kulminerar alltid med Breeders’ Cup Classic (2000 m dirt track) som i år hade ett förstapris på 2,7 miljoner dollar (19,5 miljoner kr). 4-årige Invasor såg till att en argentinskfödd häst för första gången vann loppet, en och en halv längd före favoriten Bernardini. Invasor ägs av Schejk Hamdan al Maktoum, äldre bror till Schejk Mohammed al Maktoum, som äger Bernardini.

Premiär för dubbla galopplopp i söndagens ”Vinnare”

Torsdagsgaloppen är över för i år. I stället TV-sänds två galopplopp i söndagens sändning av ”Vinnare” i TV4. Det ena loppet är Söndagskomben och det andra är Söndagstrion.
Omsättningsmässigt märktes ingen större förändring i gårdagens premiär. Men igångkörningsperioden har varit kort och på sikt måste två TV-sända lopp bidra till ökat spelintresse.
På söndag har åter Jägersro hand om galopploppen. Då stiger klassen på tävlingarna – och på de TV-sända loppen - som utgör final för galoppsäsongen på Jägersro. Huvudloppet är Svenskt Kriterium för de bästa skandinaviskfödda tvååringarna. Bland dessa märks svenske Champollion och norske Ilo. Loppet blir söndagens triolöpning, men Söndagskomben blir en klass 2-löpning med 15 startanmälda hästar.
Vidare rids Jockeyklubbens Avelslöpning, ett listed race, för de bästa stona. I startfältet ingår bl a Halfsong.
För de 2-åringar som finner distansen i Kriteriet, 1730 m, väl lång finns Götalandlöpning över 1200.
Jägersro svarar också för Lördagskomben/Trio, som samlat 13 startanmälda hästar.
Melbourne Cup –”the race that stops a Nation”
Tisdag morgon svensk tid rids Australiens största galopplopp, Melbourne Cup. Det är en handikap över 3200 m med 24 startanmälda hästar, som gör upp om en prissumma på 5,1 miljoner australiska dollar.
På plats kommer att finns mer än 100 000 åskådare. Dessutom sänds loppet i TV världen över. Kanal 75 kommer för övrigt att visa loppet i tisdagens Dagens Rätt-sändning i TV4.
Favorit blir förmodligen Coolmore-stallets Yeats, som visserligen är toppviktad men dominerat de stora stayerloppen i England i år och varit på plats länge i Australien för uppladdning. Coolmore hoppas naturligtvis på revansch för motgångarna i Breeders’ Cup.

Av: Mats Fransson, Anders Nissinen och Björn Eklund