Paper Province

VECKANS NYHETSBREV, W0917, FRÅN THE PAPER PROVINCE

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 16:40 CEST

The Paper Province fyller 10 år i år!

Detta kommer vi att fira torsdagen den 3 september -

med lunch - miniseminarier på eftermiddagen -

fest på Nöjesfabriken i Karlstad på kvällen!

Mer information kommer ut innan semestern!
Läs mer på: www.paperprovince.com

Välkommen till The Paper Province Årsstämma 12 maj!

Ett nytt verksamhetsår har gått och det är dags att summera med Årsmöte och

Föreningsstämma, tisdag den 12 maj kl. 16.00 på Karlstads Teknikcenter.

Välkommen till ett program med:

Årsmöte...

Verksamhetsåret som gick...

Aktuell rapportering...

Nytt verksamhetsår skall introduceras...

Nya medlemsföretag skall välkomnas...

Mingel och förtäring...

För att kunna planera alla detaljerna så bra som möjligt önskar vi din anmälan senast

fredag den 8 maj till Elisabeth Söderlund, tel.  054 - 17 79 49, e.soderlund@paperprovince.com

Välkommen till Miljömötet för skogsindustrin,

6 - 7 maj, 2009 i Karlstad

Miljömötet för skogsindustrin är en mötesplats för dig som är branschföreträdare, leverantör, lagstiftare, granskare, miljörevisor, men även för dig som har kopplingar till miljöfrågorna i branschen inom Norden. Miljömötet är ett forum/en mötesplats där miljöprojekt inom skogsindustrin behandlas, kunskap om miljölagstiftningen förmedlas och omvärldens syn på industrins arbete speglas.

Formatet på mötet ger möjlighet till kunskapsöverföring i seminarieform liksom kunskapsöverföring genom möten mellan personer i branschen. Det är viktigt att betona att det är ett seminarium för, av och till svensk skogsindustri.

Miljömötet äger rum på Karlstads Teknikcenter. Sista anmälningsdag 28 april!

Övriga upplysningar, kontakta Kjell Lagerström, The Paper Province, tel. 054 - 17 79 46
Läs mer om programmet på: www.paperprovince.com   Seminarier / Arrangemang

Hämta även din anmälningsblankett från hemsidan! www.paperprovince.com

Nya Tieto satsar för tillväxt på lokalmarknaden

När nya Tieto höll frukostmöte för Compare- och The Paper Province-företagen var budskapet klart och tydligt: ''Vi satsar för tillväxt på marknaden i Värmland genom att erbjuda hela vårt utbud av tjänster och produkter''.

Frukostmötet hade lockat ett 50-tal deltagare som fick höra Cristina Petrescu (platschef för Tieto i Karlstad) och Lars-Göran Envall (försäljningschef på Tieto Forest i Sverige) presentera den nya strategin för Tieto och satsningen för tillväxt på den svenska marknaden.

''Tidigare har vi här i Karlstad haft mest fokus på våra globala telekomkunder - nu satsar vi även på den lokala marknaden, vilket innebär satsning inom andra branscher, i Karlstad och Värmland'', sade Cristina Petrescu.

''Vår unika styrka ligger i att kombinera vår R&D-kompetens med IT-tjänster inom de branscher där vi sedan tidigare är starka'', sade Lars-Göran Envall och förklarade att Tieto redan har många kunder inom skogsindustri och offentlig sektor i Värmland: ''Men vi har inte varit så tydliga i vår marknadsföring och inte heller presenterat hela vårt erbjudande''.

Med ny strategi, ny organisation och nytt varumärke stärker Tieto sin leveransförmåga för att kunna erbjuda kunder en kombination av kompetenser och produkter som passar den digitalisering som nu pågår inom alla branscher.

''Vi kan idag göra andra typer av affärer där vi genom långsiktiga åtaganden kan hjälpa kunden till tillväxt och effektivisering'', sade Lars-Göran Envall som även är ansvarig för utvecklingen av Tietos lokala affärer i regionen.

''Många ser oss fortfarande som ett konsultbolag som bara kan telekom - men vi kan mycket mer'', fortsatte han och pekade på de branscher som Tieto arbetar inom: Bank och försäkring, Telekom och media, Skogsindustri, Hälso- och sjukvård, Energi, Omsorg och skola, Handel och logistik. Här finns mycket vi kan erbjuda även regionalt, menade Lars-Göran.

Tieto har totalt ca 16.000 anställda globalt varav drygt 3.000 i Sverige.

''Med 460 anställda i Karlstad är vi ett av de största Tieto-kontoren i landet och en av de största privata arbetsgivarna i regionen'', förklarade Cristina Petrescu.

''Därtill har vi 300 personer inom R&D i Ryssland, Tjeckien, Kina och Indien som arbetar på distans mot testcentret på Sätterstrand'', sade Lars-Göran Envall och tillade: ''Test och kvalitetssäkring av mjukvara är en kompetens som vi är oerhört starka inom - och det är en tjänst som vi här i Karlstad kan erbjuda fler branscher än telekom''.
Läs mer om Tieto på: www.tieto.com

På gång i The Paper Province KOMPETENSCENTRUM......

Grundkurs i Kemisk Massateknik        Sista anmälningsdag 28 april, 2009!

I samarbete med The Paper Province arrangerar The Packaging Greenhouse en baskurs i kemisk massateknik.

Mål:

Kursen ger en överblick över kemisk massatillverkning. Deltagarna har efter kursen en förståelse och

Kunskap över grunderna i de olika ingående processtegen, från vedhantering till kemikalieåtervinning.

Målgrupp:

Personal inom drift, utveckling, projektledning processupport, konstruktion och process-

dimensionering.

Plats: Karlstad

Kursstart: 12 - 14 maj, 2009.

Anmälan görs till: KOMPETENSCENTRUM, Camilla Falck 054- 17 79 48 eller c.falck@paperprovince.com

Läs mer om våra kurser på: www.paperprovince.com/kompetenscentrum

Dags igen för ny gemensam After Work-träff

Torsdag 28 maj kl 17-20 är det dags igen för gemensam After Work-träff för alla anställda på företagen i Compare och The Paper Province. After Work-träffen hålls på Pitcher's, Kungsgatan 12, torsdag 28 maj

kl 17-20.

Compare och The Paper Province har sedan tidigare gemensamma frukostmöten där företagen får möjlighet att träffa och lära känna varandra - och erfarenheterna är mycket goda.

"Vi ska vara brobyggare mellan våra respektive nätverk - därför behöver vi etablera flera och bredare mötesplatser", förklarar Göran Österman på Compare och Mats Williams på The Paper Province.

"Genom att bjuda in alla anställda på Compare- och The Paper Province-företagen till After Work-träffar vill vi bredda kontaktytorna mellan företag för att skapa nya affärer och samarbeten - men också för att ha roligt tillsammans", fortsätter Göran Österman.

Voith stänger fabriken i Gusum

Voith har varslat samtliga 65 anställda vid sin fabrik i Gusum. Produktionen av maskinbeklädnad till pappersindustrin upphör vid fabriken, som troligen kommer att läggas ned.

Samtliga 65 anställda på Voith Paper Fabrics fabrik i Gusum utanför Valdemarsvik har varslats om uppsägning. Orsaken uppges vara minskad efterfrågan inom pappersindustrin.

- Vi upphör med produktionen av maskinbeklädnad vid fabriken i Gusum och inleder en process, som kan leda till en nedläggning av fabriken, säger Markus Woehl, kommunikationschef vid Votihs huvudkontor i Tyskland, till Nordisk Papperstidning/Papernet.

I Sverige har Voith Paper Fabrics även en större fabrik i Högsjö mellan Katrineholm och Örebro, som tillverkar maskinbeklädnad till pappersindustrin.

Lågkonjunkturen och den globala finanskrisen har medfört att Voith-koncernen för närvarande minskar antalet anställda med omkring 900 personer. 500 tjänster försvinner i Tyskland och cirka 400 i andra länder runt om i världen.

Fortsatt storförlust för Rottneros

Halverad produktion, kraftigt minskad omsättning och en negativ resultatut-veckling - det är Rottneros koncernens kvartalsrapport i ett nötskal. En nyemission övervägs.

Rottneros redovisar ett resultat efter finansnetto för det första kvartalet 2009 på -115 miljoner kronor (-122). Rörelseresultatet för första kvartalet uppgick till -110 miljoner (-110). Omsättningen uppgick till 433 miljoner (748).

Den svaga marknaden pressar de redan tidigare hårt trängda massaproducenten och ger bolaget en negativ resultatutveckling och fortsatt ansträngd likviditet. Rottneros fortsätter därför att förhandla med bolagets kreditgivare för att försöka säkerställa likviditetsbehovet och för att få rådrum för att skapa nödvändiga förändringar av den operativa och finansiella strukturen. En nyemission övervägs.

Bolaget avstår från att lämna en prognos för helåret 2009.

Ett 40 - tal affärsmän från Fujian-provinsen i Kina besökte Värmland

Sedan några år tillbaka har Värmland och bland annat flera Paper Province-företag haft affärsutbyte med Fujian-provinsen i Kina. I fjol undertecknades ett samarbetsavtal av Landshövding Eva Eriksson och Fujian-provinsens guvernör Huang Xiaojing och ett motsvarande mellan de båda Handelskamrarna.

Ett bra exempel i samarbetet är The Paper Province projektet The Energy Square, där uppgiften är att energieffektivisera produkter och tjänster inom massa- och pappersindustrin.

Delegationen bestod av ett 40-tal personer, affärsmän och affärskvinnor från i huvudsak sektorerna skogs- och pappersindustrin, stål & verkstad, shipping samt IT-området. Besöket syftade till att informera om affärsmöjligheterna i Fujian-provinsen och att knyta ytterligare affärs- och samarbetskontakter i Värmland. Under onsdagen pågick match-making mellan besökarna och flera värmländska företag samt The Paper Province, The Packaging Arena och Compare.
I spetsen för gruppen fanns Generalkonsul Mr Cui Huixin, från Kinas Generalkonsulat i Göteborg, Elisabeth Söderström från Exportrådet, Vice VD Mr Zhang Qiu, från Fujian Investment.

Gruppen gjorde också ett studiebesök på eftermiddagen hos bland annat The Packaging Greenhouse, där

C-G Salomonsson var värd och förevisade pilotmaskinen och laboratoriet.

The Packaging Greenhouse är helägt dotterföretag till The Paper Province. Läs mer på: www.paperprovince.com

Voith-chef ny VD på Södra Cell Tofte

Södra har utsett Christen Grønvold - Hansen, för närvarande, Skandinavien chef för Voith Paper, till ny chef för massabruket Södra Cell Tofte i Norge. Han tillträder sin nya befattning efter sommaren.

Christen Grønvold-Hansen har en grundlig erfarenhet från både skogsindustrin och från tillverkare av utrustning till skogsindustrin. Han har tidigare erfarenhet från Tofte bruk, där han arbetade under elva år fram till 1992. Han har en civilingenjörsexamen med inriktning massa och papper från Norges Tekniska Högskola i Trondheim.

Grønvold-Hansen efterträder Stein Altern, som sedan 1 april i år är chef för Södras nyetablerade virkesförsörjningsbolag i Norge, Södra Skog AS. Tillförordnad chef vid Tofte bruk, fram till dess att Grønvold-Hansen tillträder efter sommaren, är Värö-chefen, Jonas Eriksson.

Södra Cell Tofte har cirka 300 anställda och producerar 400 000 ton massa per år.

The Packaging Greenhouse skriver samarbetsavtal med Policom

Policom AB utvecklar en ny produkt (EMS) för fjärravläsning av energiförbrukning i industrin. The Packaging Greenhouse har en industriell miljö som passar bra för en första test av denna produkt.

Bilden: Susanne Öhman, VD,

The Packaging Greenhouse AB skakar hand med Roberth Nilsson, VD, Policom AB

Detta verktyg kan både hålla koll på förbrukningen och användas för att optimera energislagen map kostnad. Dessutom kommer också EMS att kunna användas för att behandla process data från industriella styrsystem för att framställa en lätt begriplig grafisk presentation. - Det var

The Paper Province center för energieffektivisering, Energy Square, som bidrog till att vi kom i kontakt med

The Packaging Greenhouse, säger Roberth Nilsson, VD, Policom.

Hos The Packaging Greenhouse finns ett styrsystem som samlar in en rad processparametrar, som kan användas för att testa ut insamlings- samt presentationsfunktionerna hos EMS. En annan funktion är att EMS kan mäta och registrera elförbrukningen i pilotmaskinen hos The Packaging Greenhouse.
Samarbetsavtalet är skrivet på ett år.

The Packaging Greenhouse AB är en fristående industriforskningsmiljö inom pappers- och massateknik som ägs till 100% av The Paper Province. Här kan kunderna bland annat provköra olika basmaterial i en pilotmaskin eller vässa sin kompetens med hjälp av skräddarsydda och processnära utbildningar.

Företaget är unik i sitt slag i världen och består dels av experter med många års erfarenhet av både forskning och konkret industriell pappersteknik och dels av maskiner, utrustning, simuleringsprogram och laboratorier. Ägandeskapet garanterar företagets oberoende och att fokus är största möjliga kundnytta.
Behoven och utmaningarna hos kunderna avgör på vilket sätt vi kan tillföra rätt näring och i slutändan en ökad förståelse för kopplingarna mellan råvara tillverkningsprocess, papperets struktur och produkternas egenskaper. Målet är att skapa en växande konkurrenskraft hos hela industrin genom innovation och nytänkande!
Läs mer på: www.thepackaginggreenhouse.com
www.policom.se

Stora Enso slimmar ledningsfunktioner - 2000 personer ska bort

Stora Enso ska spara inemot 250 miljoner euro om året genom att minska antalet chefer på högsta nivå och mellannivå och reducera stabsfunktioner och landsorganisationer med en tredjedel. Cirka 2 000 personer berörs.

Stora Enso planerar att omorganisera sin verksamhet för att minska kostnaderna med 250 miljoner euro per år. Merparten av kostnadsminskningen ska ha genomförts i år, och resterande delen till slutet av nästa år. Upp till 2 000 medarbetare kommer att påverkas, framför allt till följd av en slimmad ledningsstruktur. Den slutgiltiga utgången är avhängig av MBL-förhandlingarna.

- Under de senaste två åren har Stora Enso vidtagit flera förebyggande åtgärder på ett tidigt stadium för att företaget ska kunna skapa sig en stark position framtiden. Med de dramatiska förändringar som har skett runtomkring oss är detta ändå bara början, säger Stora Ensos koncernchef, Jouko Karvinen.

- Idag tar vi även nästa steg, fortsätter Karvinen. De viktigaste målsättningarna i förändringen är en koncentrerad organisation och en starkare verksamhet, som kan
reagera snabbt både verksamhetsmässigt och strategiskt. Vi ämnar förenkla beslutsfattandet och flytta processerna närmare de verksamheter som betjänar våra kunder.

Besparingarna ska nås genom att minska antalet chefer på högsta nivå och mellannivå samt genom att reducera stabsfunktioner och landsorganisationer med en tredjedel.

Den nya organisationsstruktur, som träder i kraft den 23 april, ser ut så här: Publication Paper (bestående av tidigare Newsprint & Book Paper och Magazine Paper) med Juha Vanhainen som chef; Packaging (bestående av tidigare Consumer Board och Industrial Packaging) med Mats Nordlander som chef; Fine Paper med Hannu Alalauri som chef; samt Wood Products med Hannu Kasurinen som chef.

Från och med 23 april 2009 består Stora Ensos koncernledning, Group Executive Team, av följande åtta personer: Jouko Karvinen, VD, Hannu Alalauri, Hannu Kasurinen, Mats Nordlander, Markus Rauramo, CFO, Bernd Rettig, Technology and Strategy, Country Manager Tyskland, Elisabet Salander Björklund, Wood Supply, HR, Sustainability, Country Manager Sverige och regionalt ansvarig för Latinamerika, samt Juha Vanhainen, Publication Paper, Country Manager Finland.

Sunila blir helägt av Stora Enso

Myllykoski säljer sina 49 procent av massabruket Sunila i södra Finland till Stora Enso. Sunila bruk blir därmed ett helägt dotterbolag till Stora Enso.

Stora Enso kommer att förvärva Myllykoskis resterande 49-procentiga ägarandel av Sunila Oy i Finland. Köpesumman är sex miljoner euro. Affären förutsätter godkännande av konkurrensmyndigheter och beräknas vara slutförd före halvårsskiftet.

Stora Enso strävar efter att på ett förebyggande sätt förbättra lönsamheten och att säkerställa en bättre framtid för företaget. I dagens hårda verksamhetsklimat blir det lättare för Stora Enso att som ensam ägare till Sunila massabruk optimera sin egen massaproduktion, heter det i ett pressmeddelande från Stora Enso på torsdagsmorgonen.

Stora Enso har även kommit överens om att förse Myllykoski Paper med massa under de kommande tre åren. Harvestia Oy, som delvis ägs av Myllykoski, kommer att fortsätta med virkesleveranser till Stora Enso.

Sunila bruk har cirka 260 anställda. Brukets årskapacitet uppgår till 375 000 ton långfibermassa, men produktionen har begränsats en längre period under 2009 på grund av svag efterfrågan och höga driftskostnader.

Region Värmland inleder diskussion om att ta över Karlstads flygplats

Staten tänker inte längre finansiera Karlstads flygplats. Mot bakgrund av det beslutade idag Region Värmlands styrelse att Region Värmland i samarbete med Karlstads kommun ska inleda en diskussion med Luftfartsverket om ett eventuellt övertagande av flygplatsen.

I senaste infrastrukturpropositionen (Prop.2008/09:35) gör regeringen klart att Karlstads flygplats inte ingår i det så kallade nationella basutbudet, det vill säga de flygplatser som staten ansvarar för. I propositionen understryker regeringen istället betydelsen av att kommuner och regioner långsiktigt tar ett större ansvar för regionala flygplatser. I propositionen skriver man:
"De statliga flygplatser som i dag förvaltas av Luftfartsverket och som inte föreslås ingå i det nationella basutbudet bör på sikt kunna övertas av regionala och lokala intressen, t.ex. kommuner, landsting och näringsliv.

- Det är viktigt för Värmland med en regional flygplats, därför vill vi påbörja den här diskussionen så snart som möjligt. Samtidigt kan vi konstatera att det här är ett sätt för staten att lägga allt fler kostnader på regionerna. Luftfartsverket går ju faktiskt med vinst, ändå gör sig staten av med flygplatsen, säger Tomas Riste, regionråd och Lena Melesjö  Windahl, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad.

Region Värmland gör just nu en genomgång av Karlstads flygplats, det handlar om allt från ekonomi till teknisk status. Dessutom undersöker Region Värmland hur andra aktörer har hanterat övertagande av flygplatser från staten.

För mer information, vänligen kontakta:
- Tomas Riste, regionråd, (S), tel 054-701 10 11
- Göran Nilsson, regionråd, (M), tel 054-701 10 12
- Lena Melesjö Windahl (S), kommunstyrelsens ordförande, Karlstads kommun, tel 070-543 71 32
- Christer Svahn, regiondirektör, tel 054-701 10 10

Karvinen utesluter inte permanenta nedläggningar

Omfattande produktionsbegränsningar och starkt fokus på kassaflöde och vinstmarginaler, tillsammans med en sträng hantering av investeringar och utgifter. Det är Jouko Karvinens huvudspår för att klara Stora Enso genom krisen. Karvinen utesluter inte permanenta nedläggningar.

- Vi ska fortsätta att optimera nyttjandet av våra produktionstillgångar inom hela företaget genom att alltid ha den mest kostnadseffektiva enheten i drift och att begränsa produktionen vid de kostsammare enheterna och maskinerna. Detta är och förblir avgörande, nu när efterfrågan har sjunkit snabbare än någonsin tidigare, sa Stora Ensos VD, Jouko Karvinen, när han på torsdagen kommenterade koncernens kvartalsrapport.

Jouko Karvinen tog tillfället i akt och flaggade för permanenta nedläggningar, med särskild adress till Finland, där Stora Enso kämpar med ett högre kostnadsläge än i flertalet jämförbara länder där koncernen är verksam.

- Under de två senaste åren har kostnadsinflationen för våra finska tillgångar varit betydligt värre än för våra andra produktionsländer i flera hänseenden - från fiberkostnader till energi. Därför kommer vi att fortsätta koncentrera större delen av våra produktionsbegränsningar till Finland, slog Karvinen fast.

2008 var Stora Enso fortfarande en klart lönsam koncern, enligt Jouko Karvinen, men visade redan då påtagliga rörelseförluster i Finland. Situationen förvärrades yttrligare under första kvartalet i år.

- På grund av en fortsatt minskad efterfrågan måste vi överväga eventuella permanenta nedläggningar också, återigen i första hand av de enheter inom koncernen som har högsta totalkostnader, framhöll Karvinen.

Årsstämma 2009 i energi- och miljöteknikkoncernen Opcon -

Mats Gabrielsson omvald till styrelseordförande

Vid årsstämman i Opcon AB den 23 april beslutades att styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan suppleanter. Stämman beslutade om omval av Ulf Ahlén, Kenneth Eriksson, Mats Gabrielsson, Rolf Hasselström, Bengt E Johnson och Nina Linander. Som arbetstagarrepresentanter har utsetts från IF Metall Jonas Rydh och från Unionen Karin Hansen. Till styrelseordförande omvaldes Mats Gabrielsson.

- Jag har var varit med om ett riktig stort skifte tidigare i min karriär - när datorerna tog steget in i hemmen. Det här är större, sa Mats Gabrielsson om Opcons ledande energi- och miljöteknik med bl.a. Opcon Powerbox för att producera CO2-fri el från spillvärme.

I sitt tal till aktieägarna beskrev Opcons koncernchef Rolf Hasselström den positiva utvecklingen för koncernen.

- Omsättningen i vårt affärsområde Renewable Energy nästan fördubblades 2008 och ökade med ytterligare 40 procent under första kvartalet i år. Att vi klarar av att växa i dagens konjunkturläge visar att vi gör rätt saker på rätt ställe.
Framåt kommer utvecklingen i världen att alltmer förbättra marknadsutsikterna för Opcons system och produkter. Befolkningstillväxt, klimatförändringar och en global efterfrågan på energi när konjunkturen vänder uppåt innebär en ökad efterfrågan på miljöteknik och energieffektivisering, sade Rolf Hasselström.

Rolf Hasselström gjorde också bedömningen att det planerade förvärvet av bioenergiföretaget Saxlund skulle kunna slutföras inom två-tre veckor.

Förlust för Pöyrys skogsindustriverksamhet

Pöyrys skogsindustrirelaterade verksamhet redovisar en förlust på 2,8 miljoner euro under första kvartalet, jämfört med en vinst på 11.7 miljoner samma period 2008. Nu planeras fler nedskärningar, denna gång även i Sverige.

Pöyry-koncernen redovisar ett resultat före skatt första kvartalet på 6,3 miljoner euro (22.6 miljoner). Det är Pöyrys skogsindustriella verksamhet som står för merparten av raset. Affärsområdet Forest Industry omsatte 53,8 miljoner euro under första kvartalet (70,8), och redovisar ett rörelseresultat på -2,8 miljoner euro (11,7).

I mitten av mars stod det klart att runt 130 Pöyry-anställda i Finland får lämna företaget, samt att 300 permitteras temporärt, merparten inom affärsområdet Forest Industry. Under våren har även lokala förhandlingar förts om neddragningar vid några av Pöyrys enheter i Sverige.

Pöyry ökar nu takten i omstrukturering och nerdragningar inom sitt affärsområde Forest Industry. Förhandlingar inleds omgående i Finland rörande ytterligare avskedanden och temporära permitteringar. Fler nerdragningar kommer att bli aktuella även i Sverige, liksom inom Pöyrys verksamheter i Ryssland, erfar Nordisk Papperstidning/Papernet.

Kärnkompetenser inom exempelvis processteknik, projektledning, engineering och kvalitetssäkring slås samman vid huvudkontoret utanför Helsingfors för att bättre betjäna affärsområdet Forest Industry globalt. Affärsområdets detaljerade engineering-tjänster ska stegvis koncentreras till Pöyrys kontor i Kouvola i Finland, Lodz i Polen, Sao Paulo i Brasilien och Jinan i Kina.

The Paper Province är en ekonomisk förening inom massa- och pappersklustret i Värmland, Norra Dalsland och Örebro län. Idag är vi 78 företag med mer än 8 300 anställda som samverkar, allt från lokala leverantörer till globala giganter. Vill du veta mer om oss? Kontakta: Kjell Lagerström, tel. 054-17 79 46 eller Mats Williams, VD, på tel. 054-17 79 42 eller besök vår webbsida:  www.paperprovince.com

Våra offentliga finansiärer:

Region Värmland, Karlstads kommun, Forshaga kommun, Grums kommun och Hammarö kommun.

The Paper Province Ek. för.

Axel Johnsons väg 6

652 21 Karlstad

Tel. 054 -17 79 40

info@paperprovince.com       www.paperprovince.com

Mats Williams (VD)

Tel. 054 -17 79 42

Mobil 070-627 49 42

m.williams@paperprovince.com

Kjell Lagerström (Information/Marknadsföring)

Mobil 070-328 33 68

k.lagerstrom@paperprovince.com

Ni som inte önskar få nyhetsbrevet, maila: k.lagerstrom@paperprovince.com   och ni tas bort från distributionslistan.

Detta händer just nu:

► Miljömöte för skogsindustrin, 2009, hålls den 6-7 maj i Karlstad