Paper Province

VECKANS NYHETSBREV, W1040, FRÅN THE PAPER PROVINCE

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 17:15 CEST

The Paper Province ett kluster i världsklass

The Paper Province är ett kluster i världsklass. Det står klart sedan European Cluster Observatory offentliggjort den första listan över de allra bästa Europeiska klustren. Listan presenterades under torsdagen på den Europeiska klusterkonferensen i Bryssel. Samtidigt kom besked om att Region Värmland investerar 6,5 miljoner kronor i The Paper Province fortsatta utveckling.

- Att The Paper Province nu rankas som ett kluster i världsklass är naturligtvis jättekul! Det visar att det arbete och engagemang som våra medlemsföretag, Region Värmland, Karlstads universitet, kommuner och andra offentliga aktörer bidrar till i The Paper Province ger resultat, säger Mats Williams, vd på The Paper Province.

European Cluster Observatory har tidigare listat de bästa Europeiska klustren. Nu har man vässat
urvalskriterierna för att identifiera de Europeiska kluster som tillhör det internationella toppskiktet. Och det gör alltså The Paper Province. På listan finns även fem andra svenska kluster i Stockholm, Västsverige och mellersta Norrland.

European Cluster Observatory, som arbetar på uppdrag av Europeiska kommissionen, kartlägger och analyserar europeiska kluster och ger råd om hur kluster kan användas för regional tillväxt och utveckling.

Region Värmland investerar 6,5 miljoner kronor
Att innovativa kluster är ett kraftfullt verktyg för regional utveckling är ingen nyhet i Värmland. Det märks bland annat på den stora uppslutning från näringsliv, universitet och det offentliga som finns kring The Paper Province. En uppslutning som nu blir ännu större och starkare.De kommande tre åren investerar Region Värmland 6,5 miljoner kronor i The Paper Province arbete att utveckla en hållbar innovationsprocess som stödjer den fortsatta utvecklingen av tillväxtplattformarna inom The Paper Province, och som samtidigt stärker klustrets globala attraktions- och konkurrenskraft.

- Region Värmlands besked om ett långsiktigt engagemang är självklart mycket glädjande! Det förbättrar våra möjligheter att utveckla och förbättra verksamheten så att The Paper Province även i framtiden kan vara ett kluster i världsklass, säger Mats Williams.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Williams, vd, The Paper Province, tfn: 070-627 49 42

Mats Williams föll på målsnöret

Nej, Mats Williams fick inte ställa sig överst på prispallen när utmärkelsen Cluster Manager of The Year delades ut i Bryssels stadshus i går kväll. Vann gjorde istället en annan svensk: Johan P Bång, Future Position X i Gävleborg.

Priset delades ut på den Europeiska Klusterkonferensen 2010, ett av arrangemangen under Belgiens ordförandeskap i EU. Mats Williams, vd på The Paper Province, var dock inte särskilt besviken över att inte nå ända fram denna gång.

- Jag är oerhört glad och stolt över att vara bland de som var påtänkta för denna prestigefyllda utmärkelse. Förhoppningsvis bidrar min nominering till att sätta både The Paper Province och det värmländska klusterarbetet på kartan.

Mats Williams nominerades för att han med hjälp av kommunikation skapat uppmärksamhet, publicitet och opinion till nytta för medlemsföretagen i The Paper Province.

Stort intresse för The Paper Province PR-arbete

Mats Williams var speciellt inbjuden till konferensen för att hålla en workshop om hur PR kan användas som ett verktyg för klusterutveckling, en programpunkt som rönte stort intresse.

- The Paper Province PR-framgångar har uppmärksammats ute i Europa, och det är många som är nyfikna på hur vi jobbar med vår kommunikation för att öka medlemsföretagens och regionens attraktions- och konkurrenskraft, säger Mats Williams som efter workshopen fick förfrågningar om att dela med sig av sina erfarenheter på fler europeiska konferenser.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Williams, vd, The Paper Province, tfn: 070-627 49 42

BOKA HÖSTENS KOMMANDE KURSER!

TILL EXEMPEL  ”Tryckkärlsdirektivet” med start i oktober

KOMPETENSCENTRUM har sedan 10 år tillbaka drivit kurser utifrån företagens
behov. Det gör att alla våra kurser är skräddarsydda. Kurserna vänder sig även till er som inte är medlemsföretag utan arbetar med nedanstående direktiv.

► ”PED – TRYCKKÄRSLDIREKTIVET ” – 2 DAGAR

Målgrupp:
Denna kurs vänder sig till dig som kommer i kontakt med nytillverkning eller ändringar av tryckbärande anordningar såsom konstruktörer, tillverkare och användare.
Kursen ger dig grundläggande kunskap om vilka krav som AFS 1999:4 ställer. Öka kunskap om
SS – EN 13445 och SS – EN 13480 vad gäller material, design, tillverkning och provning.

Målet:
Målet med kursen är att kunna förstå och tillämpa kraven i PED med avseende på material, svetsning, hållfasthet, tillverkning och provning samt hur man uppfyller dessa krav med hjälp av SS – EN 1344 / SS – EN 13480.

Datum:  23 – 24 november, 2010
Plats:
Karlstads Teknikcenter, Axel Johnsons väg 6, Karlstad.
Tid:
 08.30 – 16.00

Pris:  3.800 kr exkl. moms vid 15 deltagare, inkl. dokumentation, lunch och fika. Standarder köps separat och finns att beställa på kursen.

Anmälan är bindande och KOMPETENSCENTRUM förbehåller sig rätten att ställa in
utbildningen vid för få anmälda deltagare. Kallelse e-postas till deltagarna 1 vecka före kursstart. Fakturering sker vid kursstart.

Anmälan och frågor: görs till KOMPETENSCENTRUM, Elisabeth Söderlund,
tel. 054 – 24 04 60 eller
e.soderlund@paperprovince.com

Vid frågor, kontakta gärna kurslärare Thomas Haraldsson, Force Technology AB,
mobil. tel. 070 – 206 73 53 eller
tth@force.se

► Effectivt Ledarskap Steg 1 och Steg 2

Målgrupp:
Innehållet riktar sig till dig som är på väg att bli ledare eller med begränsad erfarenhet av chefs- och
ledarskap.

Syfte:
Under seminariet ges möjligheter till insikt i och kunskap om vad som bidrar till ett effektivt ledarskap.

Kursdatum (3 plus 3 dagar) : 4-6 oktober och 15 – 17 december, 2010.
Pris: 19.500 kr / deltagare exkl. moms och logi.

Övrigt:
Utbildningen är en öppen kurs i samarbete med Effect Management. Platsen för utbildningen är
Quality Hotel Selma Lagerlöf, Sunne.

För mer information och anmälan, kontakta: The Paper Province KOMPETENSCENTRUM, tel. 054–24 04 60

Autotech Teknikinformation höll frukostmöte om ”Single-Source” - ett vinnande koncept när det gäller att producera olika informationsmaterial

När det är många personer inblandade i ett företags olika informationsmaterial är det stor fördel om man kan samordna bilder och återanvända texter och översättningar på ett ställe i företaget.

Bilden: från vänster Björn Nord, Platschef, och Tommy Lundström, VD

Autotech Teknikinformation har nyligen startat upp en kontor i Karlstad, där Björn Nord är platschef. Autotech är annars ett resursföretag med lång erfarenhet av uppdrag till organisationer och
ledande industri inom Sverige. De har kontor på 5 ställen i Sverige: Skellefteå, Boliden, Stockholm, Boden och Karlstad, och har ett 30 tal anställda. Tommy Lundström är VD för företaget.

Autotech Teknikinformation har indelat sin verksamhet i tre huvudområden: Teknisk dokumentation, Animationer och Utbildningsmaterial. Inom dessa områden framställer man produktioner som t ex bruksanvisningar, 3D animationer och e-learning. Informationen kan publiceras och levereras i tryckt, digitalt eller webbpublicerat format.

Tommy Lundström och Björn Nord framhåller värdet av bra teknikinformation, där man t ex kan säkerställa att direktiv och bestämmelser uppfylls, att man ger anvisningar för rätt och säker användning av produkten, att man förmedlar instruktioner för korrekt utfört underhåll. Det är också viktigt att informationsmaterialet
framhäver produktens fördelar och underlättar för utbildning. Bra anvisningar minskar dessutom service- och garantikostnader och stärker kundens intryck av produkten.

- Genom att tillämpa Single – Source - konceptet och inventera och samordna teknikinformationen, skapa och lagra informationen på ett ställe för återanvändning, kan samma information användas i olika dokument. Det medför också ökad kvalitet, underlättar underhållet och minskar översättnings -kostnader. Använd också bra bilder från samma källa och skapa ”inte” kopior. Många företag går över till digitala bilder då det är dyrt att hyra fotografer. Viktigt att komma ihåg upphovsrätten för eventuellt köpta bilder, menar Tommy Lundström.

Läs mer på: www.autotech.se

Välkommen på konferens –  Arlanda  den 18 november!

” Kompetensutveckling inom massa- och pappersindustrin”!

Inom ramen för det EU finansierade Greenbox projektet inbjuder vi -
The Packaging Greenhouse AB -  till en kompetensutvecklingskonferens med fokus på massa- och massaindustrin.

Program:
9.15-9.45        Registrering och kaffe
9.45                Ínledning: Susanne Öhman, The Packaging Greenhouse
                        Utmaningen: Per Bjurbom, Billerud
                        Age Management: Stefan Vallerius, Vallerius Management
                        Kompetenskartläggning utifrån förlustposter: Peter Skoog, Tetra Pak
                        Global utbildningsstrategi: Marcus Wilhelmson, Rolls Royce
                        Introduktion av nyanställda: Jenny Adolfsson, Holmen
                        Underhåll – samordnad utbildningssatsning: Marie Andersson, Stora Enso
                        Sirius – Skogsindustriernas kompetensarbete: Mårten Ericsson, Skogsindustrierna
                        E- learning: Lars Svensson, Högskolan i Trollhättan
                        Vapa och FOCUS: Peter Lockhorst, TDC-BV

17.30              Avslutning
19.00              Konferensmiddag

Praktiska detaljer:
Anmälningsavgift 1200 kr
Konferensmiddag 600 kr

Anmälan senast 8 oktober.
För frågor och anmälan, kontakta
Hanna Karlsson på 054-24 04 92, 070-317 12 84
eller via e-post hanna@thepackaginggreenhouse.com

Avanmälan:
Avanmälan fram till 8 oktober utan kostnad, därefter till halva konferensavgiften.
Middagen avbokningsbar fram till 5 november.

Häng med till Göteborg och Process Teknik- mässan 2010,
tisdag den 26 oktober?  Ca 150 utställare på plats!
I år är ProcessTeknikdagarna ihopslagna  med Scanautomatic.

The Paper Province arrangerar en bussresa tur och retur Karlstad – Göteborg, tisdag den 26 oktober.

Avresa från The Paper Province, Karlstad kl. ca 06.00.
Ankomst Göteborg, Svenska Mässan, 09.45.
Hemresa från Svenska Mässan, Göteborg, ca 17.30
Hemkomst till Karlstad, ca 21.15.

Enkelt - att sätta sig på bussen och ”bara” åka med! Vi stannar i Brålanda för kort kaffepaus både på ditresan och hemresan!

Pris per person (tur och retur): 370 kr per person (räknat på 50-buss) 420 kr (räknat på 32-buss) (faktureras efteråt)  Anmäl er nu!

Läs mer om mässan på: www.processteknik.info

Anmälan är bindande! För att få reda på intresset och bokning av busstorlek vill vi ha Din anmälan innan den 8 oktober!  Faxa till: Elisabeth Söderlund, 054-24 04 69 eller e-maila till e.soderlund@paperprovince.com

The Packaging Arena öppnade dörren till världens förpackningar!

Den 29 september var det premiär för Nordens mest innovativa förpackningsgalleri, The Packaging Arena Gallery. Här kan man uppleva de senaste förpackningarna, de senaste trenderna och de nyaste lanseringarna från hela världen! Detta är möjligt genom ett unikt samarbete med Mintel International GNPD från England.

The Packaging Arenas nya förpackningsgalleri kommer inte bara att bli en källa för inspiration utan också en viktig plats för att utveckla nya affärer kring framtidens förpackningsutveckling. I galleriet kommer man att kunna möta förpackningar som har skickats via London till The Packaging Arena Gallery från hela 48 länder och som ständigt kommer att vara uppdaterat med det senaste.

- Förpackningsbranschen är i allra högsta grad global! Hos oss får man nu möjlighet att ta del av ett axplock av världens mest innovativa förpackningar. Detta finns inte någon annanstans och det ger ett enormt värde för de företag som vi arbetar med, säger Per Branzén, VD, The Packaging Arena.

Det handlar om att ge företagen möjlighet att hela tiden vara uppdaterade gällande nya lösningar, nya material, ny design och nya trender. Detta bara genom att vistas i miljön och titta på förpackningarna men också genom olika tjänster som medlemsföretag kan utnyttja.

- Vi vill också öka intresset för branschen hos allmänheten och välkomnar därför också den till
The Packaging Arena Gallery. Vi är väldigt stolta och glada över att Sveriges och Nordens häftigaste plats för förpackningar finns hos oss i Karlstad vilket naturligtvis också kommer innebära ett stort nationellt och internationellt intresse, fortsätter Per Branzén.

Den 29 september premiärtalade Regionråd Tomas Riste, och man fick träffa och lyssna till Daniel Mc Kay-Smith från Mintel International GNPD samt fick en inblick i de allra senaste trenderna från förpackningsvärlden! Väggarna var fyllda med förpackningar från hela världen i ett av Karlstads mest centrala lägen.

För mer information om Mintel International GNPD, en av världens främsta marknadsanalytiker och största produktdatabas för förpackningar, läs mer på www.mintel.com och www.gnpd.com.
För mer information kontakta:
Per Branzén, VD, The Packaging Arena, 070-591 63 80
Sandra Eriksson, informationsansvarig, The Packaging Arena, 073-802 79 04

AkzoNobel storsatsar på hållbar tillväxt

Den 28 september, arrangerade färg- och kemikoncernern  AkzoNobel en marknadsdag i London med presentationer av framtida tillväxtstrategier. Hållbar tillväxt genom ökad satsning på forskning och utveckling är nyckelord.

Den svensk-holländska koncernen har 3 600 anställda i Sverige, fördelade på 20 anläggningar runt om i landet. Sverige är, efter USA, det land som bidrar mest till AkzoNobels omsättning. Inte mindre än 75 procent av tillverkningen går på export.

En stor del av forskningen ligger också här och är i många avseenden världsledande. Med knappt 300 personer verksamma inom FoU-området placerar sig företaget bland de 20 mest forskningsintensiva företagen i Sverige.

AkzoNobel offentliggjorde på sin marknadsdag i London målsättningen de kommande åren är att öka omsättningen till 20 miljarder euro. Detta ska ske genom att fokusera på främst synergier och hållbar tillväxt.

”Vi fokuserar nu ännu mer på hållbar tillväxt. Det gör vi genom att öka vår forskning och utveckling, där vi redan ligger högt upp i jämförelse med andra svenska företag. Vår målsättning är också att öka andelen innovativa och hållbara produkter”, säger Jan Svärd, Styrelseordförande för AkzoNobel i Norden.

För att nå målsättningarna genomförs även förändringar i ledningen för att ytterligare stärka företaget och uppnå synergieffekter mellan de globala verksamheterna.
---
För mer information: Johnny Nylund, AkzoNobel AB, 072-2099 609 / johnny.nylund@akzonobel.com

Informatörer höll nätverkslunch om nya språklagen

Jennie Spetz från Språkrådet talade om den nya språklagen när Informatörsnätverket i Värmland hade nätverkslunch med ett 40-tal informatörer.

2009 kom Sveriges första språklag. Lagen handlar bland annat om svenska språket, de nationella minoritetsspråken och språkanvändningen i den offentliga verksamheten. Men varför behövs det överhuvudtaget en lag om språk? Och vad innebär lagen för myndigheternas arbete? Jennie Spetz från Språkrådet i Stockholm informerade om vad den nya språklagen innebär.

Nätverkslunchen 24 september lockade ett 40-tal informatörer.

Fortsatt stark kartongmarknad

Efterfrågan på konsumentkartongprodukter har varit fortsatt stark under inledningen på hösten. Det säger Mats Nordlander, Stora Ensos Sverigechef och chef för affärsområde Förpackningar, i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.

- Vad vi ser inom konsumentförpackningar är att den starka efterfrågan som varit under sommaren har fortsatt hittills under hösten. Vad vi också märkt av är att marknaden nu präglas av en reell efterfrågan, inte av ett uppdämt behov i spåren av finanskrisen”, säger Mats Nordlander till nyhetsbyrån Direkt.

Nordlander hänvisar till den ”pipeline-effekt” som uppstod i samband med konjunkturuppgången, efter att aktörer under finanskrisen rensat sina värdekedjor på material.

- När konjunkturuppgången kom ställde sig alla frågan om det handlade om en reell efterfrågan, eller om det kom sig av att aktörer fyllde på sina system med material. Det fanns en pipeline-effekt när efterfrågan steg, men den effekten är över, och det vi nu ser på marknaden är en reell efterfrågan, betonar Mats Nordlander.

Stora Enso har kontinuerligt under året justerat upp priserna för sina produkter inom konsumentförpackningar, och det är prishöjningar som successivt nu också faller in. Men bolaget för även diskussioner med sina kunder om ytterligare prishöjningar under årets sista kvartal.

- Vi har aviserat prishöjningar för det fjärde kvartalet för de kontrakt som inte är av långtidskaraktär. Det handlar om prishöjningar i spannet åtta till tio procent”, säger Mats Nordlander.

Stora Ensos verksamhet inom konsumentförpackningar stod under 2009 för en femtedel av koncernens omsättning men svarade för mer än hälften av Stora Ensos rörelseresultat. Under det andra kvartalet i år uppvisade konsumentförpackningar en rörelsemarginal på 13,1 procent, men det är en marginal som bolaget kommer att få svårt att nå under det tredje kvartalet som en följd av genomförda underhållsstopp vid bruken i Imatra och Enocell i Finland.

- Underhållsstoppen vid Enocell och Imatra är genomförda, och de har löpt ungefär som vi tänkt oss. Men den ombyggnad vi gjort vid en av kartongmaskinerna vid Imatra har medfört ett lite längre underhållsstopp där än vanligt, säger Mats Nordlander i intervjun med nyhetsbyrån Direkt.

Imatra är Europas största massabruk och även världens största fabrik för konsumentkartong med en årlig produktion på över en miljon ton.

Läs mer på: www.paperprovince.com

The Paper Province är en ekonomisk förening inom massa- och pappersklustret i Värmland, Norra Dalsland och Örebro län, medlemsföretag i allt från lokala leverantörer till globala giganter. Vill du veta mer om oss? Kontakta: Kjell Lagerström, tel. 070-328 33 68 eller Mats Williams, VD, på tel. 070- 627 49 42 eller besök vår webb - sida:   www.paperprovince.com

Våra offentliga finansiärer:
Region Värmland, Karlstads kommun, Forshaga kommun, Grums kommun och Hammarö kommun.

The Paper Province Ek. för.
Axel Johnsons väg 6
652 21 Karlstad
Fax. 054 24 04 69
info@paperprovince.com
www.paperprovince.com

Mats Williams (VD)
Tel. 054 - 24 04 62
Mobil 070-627 49 42
m.williams@paperprovince.com

Kjell Lagerström (Information/Marknadsföring)
Tel. 054 - 24 04 66
Mobil 070-328 33 68
k.lagerstrom@paperprovince.com

Detta händer framöver:
4 – 6 oktober – Open Days i Bryssel
4 – 6  oktober -  Kursen Effektivt Ledarskap Steg 1
6 oktober – Medverkan i Papirteknisk forenings möte i Moss, Norge
8 oktober – Möte med G.D. för Yrkeshögskolan, KTC
12 oktober – Möte med IVA och Näringsdepartementet
14 – 15 oktober – Möte med 8 departement och IVA (på besök)  + Region Värmland och KAU
19 oktober – Frukostmöte med Cadcraft
21 oktober – Frukostmöte med Skellefteå Kraft – Hotell Scandic City, Karlstad
26 oktober – Bussresa (dagstur) till ProcessTeknikmässan i Göteborg
10 – 11 november – Kurs: Utveckla din förmåga att leda projekt
11 november – Frukostmöte med Intertechna
16 – 17 november – Kurs: Utveckla din förmåga att leda projekt
18 november – Papermakers Night på Elite Stadshotellet i Karlstad
18 november – Kompetensutvecklingskonferens för massa- och pappersindustrin, Arlanda
23 – 24 november – Kurs: PED - Tryckkärlsdirektivet
25 november – Frukostmöte med Pöyry
9 december – Frukostmöte med Coromatic

Ni som inte önskar få nyhetsbrevet, maila: k.lagerstrom@paperprovince.com
och ni tas bort från distributionslistan.