Vectura

Vectura banar väg för stora flygplan på Luleå Airport

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2012 11:00 CET

Flygplatsen Luleå Airport är under ombyggnad för att kunna erbjuda högre kapacitet och kvalitet för nationella och internationella flygförbindelser. Vectura har fått i uppdrag av Swedavia AB att utveckla taxibanorna för att möjliggöra trafik med de största civila flygplanen för frakt- och persontrafik.

Vecturas uppdrag går ut på att bredda de befintliga vägarna fram till landningsbanan, de så kallade taxibanorna, för att göra det möjligt för flygplatsen att ta emot frakt- och persontrafik med de största civila flygplanen som exempelvis Airbus 340-600 och Boeing 747-400.

– Vi är stolta över att vara delaktiga i ett projekt som anpassar Luleå flygplats så att stora långdistansflygplan regelbundet kan trafikera Norrbotten. Samarbetet med Swedavia och vår erfarenhet inom projektering och produktion av flygplatsanläggningar gör att Luleå får en helhetslösning som ger högt investeringsvärde, säger Björn Westerström, ansvarig flygplatsmarknad på Vectura.

Uppdraget omfattar projektering av mark och el och avser framtagande av förfrågningsunderlag, bygghandling, relationshandling och medverkan som BAS-P. Uppdraget påbörjades i november i år och beräknas vara klart under hösten 2013.

Kontakt:
Björn Westerström, ansvarig flygplatsmarknad, 010-484 51 14
Thomas Rebermark, Marknadschef Vectura, 010-484 54 08

Om Vectura
Vectura är marknadsledande teknikkonsulter inom transportinfrastruktur och står för ett unikt kunnande i samspelet mellan transportslagen. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara transportsystem och erbjuder tjänster inom utredning och analys, projektering, bygg- och projektledning samt drift och underhåll. Från ett 40-tal orter i Sverige, Norge och Danmark skapar vi en klokare väg mot framtiden. Läs mer om Vectura på www.vectura.se