Vectura

Vectura utreder Sveriges första spårtaxi

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 10:08 CEST

Spårtaxi är små helautomatiska, förarlösa rälsfordon för 4-6 personer på egen bana uppe i luften som inte tar plats från befintliga vägar. Spårtaxin bygger på att man programmerar in sin destination och automatiskt körs dit snabbaste vägen utan stopp. Trafikverket har gett Vectura uppdraget att utreda förutsättningarna för att bygga upp sådan trafik och var man ska bygga den första spårtaxibanan.

– På Vectura har vi stort fokus på att analysera och utvärdera framtida hållbara transportsystem. I spårtaxiuppdraget ska vi bland annat utreda attraktivitet och marknadsförutsättningar, stadsbild, tillgänglighet, och se på tidigare genomförda studier, säger Helene Ljungqvist på Vectura som är projektledare för utredningen. Utifrån det kommer vi även föreslå vilken stad som är mest lämplig för ett spårtaxisystem.

Resultatet av utredningen kommer att vara underlag till Trafikverkets rekommendation till regeringen i slutet av oktober.

Det står mellan tre städer
Näringsdepartementet har tidigare analyserat vilka kommuner som skulle kunna vara lämpliga för en pilotbana. Tre städer kvartstår som är intresserade av att medfinansiera ett spårtaxisystem. Det är Stockholm, Uppsala och Södertälje.

Kontakt:
Helene Ljungqvist, projektledare, 010-484  50 84 , 0730-941 876
Annelie Jansson, pressansvarig, 010-484 52 11, 070-496 71 92
Bo Ohlsson, Trafikverket 040-20 21 51, 0703- 48 91 92

Vectura är marknadsledande teknikkonsulter inom transportinfrastruktur och rörelseplanering. Vectura löser komplexa transportutmaningar och står för ett unikt kunnande i samspelet mellan transportslagen. Vi hjälper våra kunder att utveckla hållbara transportsystem och erbjuder tjänster inom utredning och analys, projektering, bygg- och projektledning samt drift och underhåll. Vi är 1100 konsulter och finns på 40 orter i Sverige samt i Köpenhamn.

Läs mer om Vectura på www.vectura.se