Vectura

Vectura vann FIAs kvalitetspris

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 08:11 CEST

Vectura, Trafikverket och entreprenörerna Peab/InfraNord har tillsammans belönats med FIAs kvalitetspris för bästa anläggningsprojekt 2011: Malmö C Bangårdsanpassning. Prisceremonin ägde rum på FIA Dagen, 22 mars 2012.

FIA, Förnyelse i anläggningsbranschen, delar varje år ut ett kvalitetspris till anläggningsprojekt som är föredömen vad gäller produktkvalitet och effektiva processer. Syftet är att stimulera nytänkande och samverkan samt att lyfta fram och sprida goda exempel.

Vinnande projekt 2011 i kategorin ”Bygg och underhåll” är Malmö C Bangårdsanpassning, ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Vectura och Peab/Infranord.

Stort och komplext infrastrukturprojekt
– Det känns både glädjande och hedrande att få ta emot det här prestigefyllda priset, säger Johan Lindgren, Vecturas uppdragsledare. Både vi och våra samarbetspartners har varit mycket nöjda med projektgenomförandet och vi ser FIAs kvalitetspris som ytterligare en bekräftelse på vår kapacitet att genomföra stora och komplexa infrastrukturprojekt där företagets hela kompetensbredd kan utnyttjas.

Framgångsrikt samarbete mellan tre parter
Under pågående tågtrafik har Malmös personbangård byggts om till en genomgångsstation, som direkt ansluter till Citytunneln, och därmed binder ihop banorna norr och söder i Malmö. Projektet belönas för sitt lyckade trepartssamarbete och den omsorgsfulla riskhantering och informationssatsning som kunde minimera störningar för trafikanter. Projektet slutade 110 Mkr under budget och levererades i tid trots att Citytunnelns invigning tidigarelades med ett halvår.

Pavel Ouvin, regionchef Syd, Vectura division Järnväg, 010-484 63 11
Johan Lindgren, uppdragsledare Vectura, 010-484 65 38

Läs mer om kvalitetspriset på FIAs webbplats

Vectura är marknadsledande teknikkonsulter inom transportinfrastruktur. Vi löser komplexa transportutmaningar och står för ett unikt kunnande i samspelet mellan transportslagen. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara transportsystem och erbjuder tjänster inom utredning och analys, projektering, bygg- och projektledning samt drift och underhåll. Vi är 1200 konsulter och finns på ett 40-tal orter i Sverige, Norge och Danmark.